Aspekt
Annons Poolia Finance

Så bygger du ett digitalt personligt varumärke

Publicerad

Är du lika mån om ditt personliga varumärke som om din arbetsgivares? Inte. Då är det dags att se dig själv som ett varumärke för att öka chanserna att höja din attraktionskraft, få kontakter och i slutänden också kanske drömjobbet.

Du är ditt eget varumärke. Ett varumärke som du säljer in till olika företag och som speglar dig själv men också företagen du samarbetar med. Ett varumärke som ska utstråla det du är och går för. Du behöver ha en personlig strategi för att bygga ditt varumärke och hur du uppfattas.

– Jag vet att många arbetsgivare som letar personal även gör sökningar på nätet idag. De researchar inte bara för att hitta kandidater utan även på ditt namn för att se vilka sammanhang du hittas i och vad du förknippas med. Tänk dig att du får en ny chef. Visst googlar du den personen. Arbetsgivarna gör samma sak med dig, säger rekryteringskonsult Fredrik SjöbergPoolia Finance.

Bara för att du är professionell på LinkedIn betyder inte det att du kan släppa alla filter på Facebook – om det inte är så du vill uppfattas vill säga.

I princip allt är sökbart och går att hitta online. Tänk därför noga igenom hur du profilerar dig i sociala kanaler. Vill du inte att din framtida arbetsgivare ska se dina festbilder, personliga åsikter eller inlägg du gillar? Då ska du tänka en gång extra innan du publicerar eller gillar något. Du behöver se dig själv som ett varumärke som måste vårdas dygnet runt.

Du behöver tänka på det som kallas för ”digitalt fotavtryck”. När du själv ska ta ett beslut för inköp till exempel så kontrollerar du recensioner, vänners intryck av företaget eller av produkten och pris. Din framtida arbetsgivare gör samma sak.

– Det innebär att du måste komma ihåg att andra kan se var du rör dig, vad du säger och skriver. Framför allt din potentiella arbetsgivare. Tänk efter var du syns, med vad och varför, säger vd för Poolia Finance, Charlotte Hoflin.

Att fundera en extra gång på hur man framstår i sociala kanaler behöver inte betyda att du inte kan vara aktiv. Tvärtom, det är i de digitala kanalerna som du kan sälja in dig själv och bli hittad av arbetsgivarna, kunder alternativt partners och framtida samarbeten. Det finns en uppsjö av olika grupper och sidor som vänder sig till ditt kompetensområde, där du kan skapa ditt nätverk och där du och företagen kan mötas.

Har du också svårt att skilja på fritid och jobb eftersom du är ständigt uppkopplad? Här är knepen du kan använda dig av!

Publicerad

Poolia Finance