Det är viktigt att ha kunskap om vilka regler som finns och att säkerställa att reglerna följs. I fall som rör penningtvätt så kan konsekvenserna bli stora, även om det rör sig om ett ärligt misstag.  
 
– Ett vanligt missförstånd är att penningtvättslagen enbart omfattar banker, finansbolag, redovisning och revision. Färre känner till att den även påverkar jurister, mäklare, försäkringsbranschen, leasingbranschen, med flera.

Maria Johansson, Wolters Kluwer– Dock ser kraven och nödvändiga åtgärder olika ut beroende på bransch. Kraven på redovisnings- och revisionsbyråer samt andra finansiella verksamheter är omfattande. Steg ett är att skaffa sig den kunskap som behövs för att följa lagen, säger Maria Johansson, expert på frågor kring kundkännedom på Wolters Kluwer. 

Vad innebär penningtvättslagen för dig? 
Alla riskbedömningar måste anpassas utifrån den individuella verksamheten, för att säkerställa att den egna produkten eller tjänsten inte utnyttjas för penningtvätt. Ju högre risken bedöms vara, desto högre krav ställs på åtgärderna. Genom att säkerhetsställa att man har rutiner och riktlinjer gällande kundkännedom, riskbedömning och rapportering på plats, är grunden lagd. Rutinerna ska också vara dokumenterade och utformade för att hantera och motverka de risker företaget har identifierat. 

Vad förväntas av redovisnings- och revisionsbranschen? 

  • Bedöma riskerna för att verksamheten skulle kunna utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.
  • Upprätta rutiner och riktlinjer kopplade till ovan risker.
  • Uppnå kundkännedom både innan och under affärsförbindelse. Verksamheten ska ha gedigen kunskap om sina kunder och deras angelägenheter för att minimera risken att utnyttjas för penningtvätt.
  • Anställda ska utbildas i penningtvättslagen och företagets riktlinjer för att följa den.
  • Kontinuerlig riskbedömning kring transaktioner, säkra kundens identitet löpande.
  • Rapportera misstänkta transaktioner hos kund till Finanspolisen, även om det bara är en misstanke och bevis saknas.

Källa: Länsstyrelsen

Digitala verktyg hjälper dig att leva upp till kundkännedom (KYC)
Moderna KYC-lösningar (Know Your Customer), såsom Capego KYC, effektiviserar arbetet med kundkännedom samtidigt som de hjälper till att säkerställa regelefterlevnad.

–  Med Capego KYC automatiseras arbetet delvis genom att underlag för riskbedömning samlas in och dokumenteras, säger Maria Johansson.  

Läs mer om ett av de verktyg som hjälper dig med ökad kundkännedom

Automatiserad inhämtning av underlag
Capego KYC hämtar kontinuerligt underlag från flera olika trovärdiga källor så som Bolagsverket, Skatteverket samt internationella sanktionslistor. Verktyget ger en enkel överblick och en stabil grund för arbetet med riskbedömning. Kunden kontrollerar och verifierar med BankID att uppgifterna stämmer.

Effektivisera arbetet när kraven på regelefterlevnad ökar
En del upplever att ökade krav på regelefterlevnad och komplicerade regelverk tar mycket tid från andra arbetsuppgifter. Men när kraven ökar, så kan digitala lösningar underlätta i processer och frigöra tid.  

–  Vi har följt utvecklingen noga kring vilka krav som ställs för att motverka penningtvätt, och är stolta att kunna erbjuda ett verktyg som hjälper våra kunder att effektivisera arbetet med kundkännedom. Capego KYC ger ett bra stöd och hjälp på vägen för att efterleva penningtvättslagen, säger Maria Johansson.

Öka din kundkännedom med Capego KYC >>