Akavia Aspekt

Hantera irritation på jobbet innan de blir ohanterligt

Publicerad

Köksslarv, fjäsk, högljudda personliga telefonsamtal eller en undanglidande attityd till arbetsuppgifter. Det finns gott om anledningar att bli irriterad på kollegerna. Men hur bör man hantera det?

Att irritera sig på kolleger är inget ovanligt eller ens konstigt. Vi tillbringar större delen av vår vakna tid tillsammans med människor vi inte själva valt att umgås med. Samtidigt ska vi försöka göra karriär eller åtminstone utföra vår jobb efter bästa förmåga. Mycket står på spel, och då är det lätt att irritationen tar över när någon bryter mot det som du uppfattar som acceptabelt beteende. Man blir helt enkelt sur.

I boken Bättre relationer på jobbet, försöker författarna Charlotte Cronqvist och Alexander Rudenstam bena ut hur man ska hantera irritation på jobbet.

Ett viktigt budskap är att inte sopa under mattan, utan att tala med varandra innan vad det nu är blir ett stort problem. Så långt håller nog de flesta med.

Men det är inte riktigt så enkelt.

Det är till exempel inte optimalt att hantera irritation när man är irriterad. Risken är då att man inte kan behålla lugnet och att situationen då lätt eskalerar. Bättre att avvakta en stund och ta upp det när man lugnat ned sig.

Istället för att anklaga någon, kan man berätta hur man själv reagerar på smutsig disk, privata telefonsamtal eller vad det nu är.

– Det kan också vara nyttigt att fundera på varför man blir irriterad, säger Charlotte Cronqvist i en intervju i tidningen Du och jobbet. Om du upplever att en kollega smickrar in sig hos chefen, handlar det egentligen om att du själv känner dig osedd på jobbet?