Sedan länge har IT-konsultfirmor erbjudit sin kompetens för att hjälpa företag att både effektivisera och digitalisera sina arbetsprocesser. Men hur ser det ut i de egna processerna?

Uppenbarligen finns en efterfrågan på effektivare lösningar av konsultbemanning, vilket bevisas av de företag som vuxit upp för att lösa dessa problem. Ett av dessa företag är Bizzcoo, som menar att tiden från beställning till arbetande konsult kan kortas radikalt.

– Nu är det främst tiden som man tävlar med, säger Madeleine Sörman, medgrundare till Bizzcoo till Computer Sweden. Hon berättar att det förut kunde ta en vecka innan en konsult var på plats och jobbade, men att det nu måste ske inom 24 timmar, och att det ofta ske inom 45 minuter.

Bizzcoos lösning är inte den enda på marknaden, men för Madeleine Sörman är inte andra plattformar den stora konkurrenten. Den kommer istället från hemgjorda excellösningar där företagen försöker hålla reda på vem som kan vad, vilka uppdrag de olika konsulterna är ute på och när de blir tillgängliga för nya jobb. Men hon ser inte de hemgjorda lösningarna enbart som konkurrenter utan även som potentiella kunder.

Man skulle kunna dra paralleller till det gamla talesättet om skomakarens barn som alltid går i trasiga skor. Om konsultfirmor som förordar digitaliseringslösningar själva sitter med gamla excelark -  vilken trovärdighet skapar det?

Mattias Loxi är medgrundare till Cinode som också tillhandahåller en tjänst för konsultbemanning. Han tycker att konsultbolag borde vara intresserade av automatiserade processer, men att det inte alltid verkar vara så.

– Bolagen tänker väldigt kortsiktigt och planerar inte sin egen digitalisering. De tjatar gärna om AI för kunden men använder inte AI själva.

Du kan läsa artikeln i Computer Sweden här.