Många av oss har stått på ett nätverksmingel med visitkortet i högsta hugg och hisspitchen redo. Men hur många av oss känner att vi verkligen fått ut något av minglet när vi väl kommer hem? 

– Jag går inte på nätverksmingel, konstaterar Anna Svahn som till­delats titlar som författare, finansprofil och nätverksproffs. 

– De går ut på att du ska prata med så många som möjligt. När du kommer hem har du bara en massa visitkort men ingen koll på vem som är vem. För mig handlar nätverkande om att hitta menings­fulla relationer med personer som intresserar mig. Det måste alltid finnas ett utbyte. Du ska bygga upp ditt nätverk genom att omge dig av andra som i sin tur vill omge sig med dig.

Läs också: Gör karriär och lyckas i en manlig värld

Vad nätverkade egentligen handlar om är missuppfattat på flera sätt, tror Anna Svahn. Först och främst är det inte bara sociala mingelproffs som kan nätverka, menar hon. Den som är mer lagd åt det introverta hållet kan också skapa meningsfulla och nyttiga relationer och få ut minst lika mycket av sitt nätverk. 

– Det viktigaste är att utgå från sina egna intressen och det man själv brinner för. Sök dig till Linkedin eller kika inom intressanta företag. Sedan är det bara att skicka ett mejl. Berätta varför du kontaktar personen, varför du tror att ni kan dra nytta av varandra och att du skulle vilja ta en lunch eller kaffe. Det kan låta lite fegt med just ett mejl. Men det är också skönt att kunna gömma sig bakom om man får ett nej. 

En annan betydande del av nätverkande som flera kanske missar är att börja i tid. Anna Svahn menar att det är lönlöst att börja nätverka för enbart egen vinnings skull, som för att få hjälp att byta jobb. 

– Det händer ofta att personer jag knappt känner plötsligt bjuder ut mig på lunch. Det brukar snabbt bli tydligt om de bara är där för att de vill ha något av mig. Då känns det inte genuint och jag blir genast mindre benägen att vilja hjälpa till, säger hon.

Läs också: Utveckla ditt självledarskap med biohacks

En del tror kanske att det är viktigt att ha ett väldigt stort nätverk. Men även det är en missuppfattning som Anna Svahn vill sticka hål på. 

– Forskning visar att vi människor inte kan ha hur stora nätverk som helst, något som antropologen Robin Dunbars forskning – och Dunbars tal – visat. Han menar att på grund av vår begränsade storlek på hjärnans neocortex är fysiskt begränsade och bara kan ha runt 150 meningsfulla och givande relationer samtidigt, förklarar hon.

– Begränsningen kommer att leda till att kontakter du knyter i dag kanske inte kommer att vara dina mest givande om ett par år. 

Att värna om sina relationer och vårda dem är en nyckel till att få ett värdefullt nätverk. Då krävs det även att vara osjälvisk i sina relationer. Psykologen Adam Grant, som också föreläser om gruppsykologi, menar att det är personer som är duktiga på att dela med sig och hjälpa andra utan att vilja ha något i gengäld, som får mest tillbaka i slutändan. 

– Han pratar ofta om hur mycket av det värde du ger andra som du sedan får tillbaka. Det är viktigt att ha i åtanke när man bygger sitt nätverk, säger Anna Svahn.

Läs också: Nätverket mot ådlerism

Hon förklarar att det enligt Adam Grant finns tre sorters personer; Givers, som ­fokuserar på vad de kan ge andra; Matchers, som fokuserar på vad de kan ge en person om de får något tillbaka och Takers, som enbart fokuserar på vad de kan få ut av andra. 

– Vad man sett är att personer som är Givers, som ger mycket till andra utan att förvänta sig något tillbaka, är de som i slutändan får mest tillbaka av sina relationer. 

Ett råd som Ann Svahn har är därför att alltid försöka ge personer du träffar något. 

– Det behöver inte vara något stort. Något så litet som att du inser att personen du träffar kommer ha nytta av att kopplas ihop med någon du känner räcker. På så sätt har du givit värde till någon samtidigt som ditt nätverk också blir större.  

Läs också: Sex tips för att sticka ut på Linkedin

Råd för att nätverka

  1. Bygg upp ditt nätverk genom att välja de personer som vill omge sig med dig.
  2. Utgå från dina intressen.
  3. När du söker kontakt, förklara vad du kan erbjuda personen.
  4. Tänk kvalitét istället för kvantitet.