Att som entreprenör ha en idé som du brinner för är viktigt, men det räcker inte alltid. Många nya företag med en helt ny idé överlever oftast inte i brist på kapital och erfarenhet.

Men hur gör man då för att komma i kontakt med investerare?
Vi har frågat J12 Ventures, en riskkapital­firma som även leder affärsängelnätverket DHS, samt Connect Sverige somarbetar för att matcha investerareoch entreprenörer. Deras representanter betonar vikten av att en entreprenör som behöver hjälp med kapital bör ”ha gjort sin hemläxa” innan de ens försöker att leta efter investerare. 

– Du ska veta vad du behöver hjälp med och vara tydlig med det, säger Luca Banderet, en av de tre grundarna bakom J12 Ventures.

Men du behöver också fråga dig vilken kompetens affärsängeln ska ha. 

– Se personen som en rekrytering. En affärsängel bidrar med kunskap i form av erfarenhet och ett brett nätverk. Många av dem är själva entreprenörer som har framgångsrika resor bakom sig. 

Läs också: Anpassa budgeten till tuffare tider

När du har all information på plats och ska kasta dig ut bland de tusentals affärsänglarna eller affärsängelnätverken är det inte vem som helst med viljan att investera som du ska leta efter. 

– Ni bör fungera bra socialt. Investeraren ska vara en person som du ska kunna åka på två veckors resa tillsammans med. Och det är bra att hitta en investerare med liknande drivkraft, säger André Johansson, vd på Connect Sverige region syd. 

– Fundera på vem som kan vara drömpersonen att jobba tillsammans med. Leta efter en affärsängel med kunskap inom din bransch. Då är det också lättare att be om hjälp när investeraren kan se och förstå vilken bra idé du faktiskt har, säger han. J12 Ventures får in över 1 000 mejlförfrågningar varje år från företagare som behöver ekonomisk hjälp.

Luca Banderet avråder entreprenörer från att skicka ut massmejl.

– Visst är det ett sätt, men det är inte det bästa. Det handlar om att sticka ut och ha ett tydligt budskap. Ta direktkontakt i stället, säger han och uppmanar entreprenörer att försöka hitta gemensamma kontakter på till exempel Linkedin – och att inte ge upp.

Läs också: Styrelseproffset om framtidens styrelser

André Johansson håller med: 
– Är du inte beredd på blod, svett och tårar så kanske du ska tänka om, säger han.

Är det någon gång du ska söka hjälp av affärsänglar så är det kanske rätt tid just nu, enligt André Johansson. Coronapandemin har förändrat hela världsmarknaden, vilket gör det lättare för företag att få in investerare i ett tidigare skede.

– Det är många framgångssagor som har uppstått efter kriser och marknaden är just nu öppen förnya idéer, säger han.

Läs också: De samordnar forskare, politiker och bönder för framtidens företag

Det här är en investerare intresserad av: 

  1. Finns det ett behov på marknaden? 
  2. Vem är kunden? 
  3. Försäljningsstrategin 
  4. Affärsmodell/hur ska ni tjäna pengar? 
  5. Hur ska ni bygga bolaget? 
  6. Vad är klart/hur ser nuläget ut?
  7. Hur ser konkurrenssituationen ut och vad utmärker er?
  8. Hur är teamet sammansatt? 
  9. Kan ni prioritera det som ska göras? Klarar ni att genomföra handlingsplanen?

De valde själva sina investerare

Femtech-bolaget Grace health grundades 2017 och har utvecklat en mens- och fertilitetstracker. Ett år efter start valde de att ta in kapital från investerare – och handplockade dem för att få den kunskap de behövde.
Till stor del handlar det om att bygga och kultivera ett eget nätverk av personer som både kan tipsa investerare om dig och tipsa dig om duktiga och seriösa investerare, konstaterar Thérèse Mannheimer, medgrundare av Grace health.
Hon rekommenderar att de bolag som vill hitta investerare ska börja bakifrån.
– Identifiera änglar du skulle vilja prata med, inventera ditt nätverk och be om introduktioner. Man får inte vara blyg, säger hon och fortsätter:
– Det är ett ömsesidigt relationsbyggande; man ska vara lika mycket entreprenör som medveten och eftertänksam. Är det här någon jag vill ha långsiktigt i bolaget?
Men Thérèse Mannheimer vill ­betona att man ska vänta så länge som möjligt med att ta in affärs­änglar för att lyfta en idé.
– Varje investeringsrunda innebär att man säljer en bit av sitt bolag, om det inte sker i form av en konvertibel, och ekvationen ska gå ihop i senare rundor, säger hon.
I stället kan man leta efter ”soft money”, det vill säga stöd som inte innebär att man lämnar ifrån sig ägande. Det kan bland annat
handla om bidrag, stipendier och tävlingar.
– Det är ett bra sätt att börja. Värt att tänka på är också att det kan ta lång tid.

Tre råd för att ta kontakt med affärsänglar

  1.  Kolla Linkedin och hitta gemensamma kontakter. 
  2. Kolla igenom ditt nätverk, be folk om hjälp. 
  3. Om du inte har en ingång, försök att hitta investerarens mejl, men då måste det vara väldigt skarpt och tydligt varför du just skriver till denne.