Aspekt

Arbetsmiljö

Så hittar du rätt affärsängel för din idé

Publicerad

Har du en affärsidé men problem med att ge den vingar? Nu är bästa tiden att leta efter den rätta affärs­ängeln som kan investera i – och hjälpa – ditt företag.

Att som entreprenör ha en idé som du brinner för är viktigt, men det räcker inte alltid. Många nya företag med en helt ny idé överlever oftast inte i brist på kapital och erfarenhet.

Men hur gör man då för att komma i kontakt med investerare?

Vi har frågat J12 Ventures, en riskkapital­firma som även leder affärsängelnätverket DHS, samt Connect Sverige somarbetar för att matcha investerareoch entreprenörer. Deras representanter betonar vikten av att en entreprenör som behöver hjälp med kapital bör ”ha gjort sin hemläxa” innan de ens försöker att leta efter investerare. 

– Du ska veta vad du behöver hjälp med och vara tydlig med det, säger Luca Banderet, en av de tre grundarna bakom J12 Ventures.

Men du behöver också fråga dig vilken kompetens affärsängeln ska ha. 

– Se personen som en rekrytering. En affärsängel bidrar med kunskap i form av erfarenhet och ett brett nätverk. Många av dem är själva entreprenörer som har framgångsrika resor bakom sig. 

När du har all information på plats och ska kasta dig ut bland de tusentals affärsänglarna eller affärsängelnätverken är det inte vem som helst med viljan att investera som du ska leta efter. 

– Ni bör fungera bra socialt. Investeraren ska vara en person som du ska kunna åka på två veckors resa tillsammans med. Och det är bra att hitta en investerare med liknande drivkraft, säger André Johansson, vd på Connect Sverige region syd. 

– Fundera på vem som kan vara drömpersonen att jobba tillsammans med. Leta efter en affärsängel med kunskap inom din bransch. Då är det också lättare att be om hjälp när investeraren kan se och förstå vilken bra idé du faktiskt har, säger han. J12 Ventures får in över 1 000 mejlförfrågningar varje år från företagare som behöver ekonomisk hjälp.

Luca Banderet avråder entreprenörer från att skicka ut massmejl.

– Visst är det ett sätt, men det är inte det bästa. Det handlar om att sticka ut och ha ett tydligt budskap. Ta direktkontakt i stället, säger han och uppmanar entreprenörer att försöka hitta gemensamma kontakter på till exempel Linkedin – och att inte ge upp.

André Johansson håller med: 

– Är du inte beredd på blod, svett och tårar så kanske du ska tänka om, säger han.

Är det någon gång du ska söka hjälp av affärsänglar så är det kanske rätt tid just nu, enligt André Johansson. Coronapandemin har förändrat hela världsmarknaden, vilket gör det lättare för företag att få in investerare i ett tidigare skede.

– Det är många framgångssagor som har uppstått efter kriser och marknaden är just nu öppen förnya idéer, säger han.