Akavia Aspekt

Ökat intresse för offentlig sektor bland unga talanger

Publicerad

Bolag som Google och Spotify fortsätter ligga i topp på listan över drömarbetsgivare för studenter och ”young professionals”. Men offentlig sektor och bolag med klimatfokus börjar klättra på listan.

Både Academic Works och Universum har nyligen presenterat sina undersökningar över vilka arbetsgivare som unga svenskar tycker verkar mest attraktiva. Academic Works har gjort undersökningen bland ”young professionals”, medan Universum har fokuserat på studenter.

Bland ekonomer är Google och Spotify i topp i båda undersökningarna, men därefter varierar det en del.

I Academic Works lista över de 100 mest attraktiva företagen – totalt över alla kompetensområden – har det hänt en del spännande under det översta toppskiktet. De pekar bland annat på att Northvolt, som producerar batterier till elbilar, blev årets raket och tog sig in på elfte plats på listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.

Även Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen finns med på listan, liksom WWF som tar ett stort kliv uppåt från plats 55 till plats 32 detta år.

Intresset för hållbarhet kommer också fram i Universums undersökning. De har bland annat ställt frågan ”Skulle du räkna bort en arbetsgivare som inte visar något engagemang kring hållbarhet?”. Där svarade 44 procent ”ja”, 23 procent ”nej” och 33 procent ”vet ej”.

 

Vill bidra till samhället

Offentlig sektor är också frammarsch, något som Academic Work noterade redan under 2019.

– Årets undersökning visar att arbetsgivare som Försvarsmakten, Skatteverket och andra statliga organisationer blir allt mer populära hos morgondagens arbetskraft. Det är framför allt viljan att bidra till samhället som lockar, vilket gör att intresset för den offentliga sektorn ökar jämfört med tidigare år. Viljan att bidra till samhället syns också i trenden att miljöorganisationer och arbetsgivare med klimatfokus fortsätter att klättra på listan, säger Julia Granström som är ansvarig för undersökningen på Academic Work.

 

Trygghet blivit viktigare

Den offentliga sektorn är förknippad med en trygg anställning men också ekonomisk stabilitet. Det är aspekter som blivit allt viktigare under våren i takt med att pandemin skapat oönskade konsekvenser på arbetsmarknaden, konstaterar hon.

– Den svenska arbetsmarknaden har likt många andra påverkats av pandemin, och det är många delar av samhället som behöver den offentliga sektorns stöd. Young professionals ser därför inte den offentliga sektorn enbart som en trygg arbetsgivare, man vill också hjälpa till där arbetskraften behövs som mest.

 

Många företag har lämnat listan

Julia Granström berättar att vanligtvis brukar omkring 25 procent av arbetsgivarna på topp 100-listan bytas ut årligen – men i år är siffran högre.

– Ju snabbare informationsflöden målgruppen möter desto snabbare går det för arbetsgivare att bli såväl top of mind som bortglömda. Den vanligaste anledningen till att man som arbetsgivare försvinner ut ur listan är inte att man själva aktivt blivit sämre, utan att andra arbetsgivare varit än bättre på att kommunicera och därmed sprungit om.

 

Varumärken blir synade

Coronakrisen har lett till att organisationers arbetsgivarvarumärken blivit synade som aldrig förr, menar hon. I undersökningen, som genomfördes i början av pandemins utbrott i Sverige, uppger målgruppen att arbetsgivarnas hantering av krisen kommer att påverka deras attraktivitet såväl kortsiktigt som långsiktigt.

– Hur väl arbetsgivare hanterat krisen och levt upp till sina arbetsgivarlöften ser ut att kunna påverka deras attraktivitet hos young professionals även efter det att krisen är över, säger Julia Granström.