Akavia Aspekt

Så hittar du energi i mörkret

Publicerad

Tuffare restriktioner på grund av corona, känslor av ensamhet och svårt att påverka jobbsituationen ökar risken för ohälsa. Psykologen Christina Andersson uppmanar oss att vara snällare mot oss själva och ta vara på ljuset. Text Charlie Olofsson illustration Eric Chow.

Fånga dagsljuset!” ”Ät rätt!” ”Sov ordentligt!” ”Träna!” Alla de där råden hjälper mot trötthet, men om du fortfarande känner dig låg ska du kanske testa något nytt. 

Christina Andersson är psykolog och forskare vid Karolinska institutet. Hon forskar på en stresshanteringsmetod, ”compassion-terapi”, där grunden är att man ska vara varsam med sig själv. Det handlar om att möta sig själv som en vän och hitta hjälpsamma strategier när någonting känns svårt.

− En sådan attityd tror jag att man kan ha nytta av om man sitter där på söndagskvällen och oroar sig, säger hon.

Det är inte alla som påverkas negativt av mörkret, och forskare vet inte säkert varför vissa drabbas och andra inte. De är däremot eniga om att vi behöver dagsljus för att må bra. Det ger bättre sömn, minskar sömnighet under dagen och förbättrar humöret. En studie från Norge visar dessutom att god tillgång till dagsljus sänker sjukfrånvaron och påskyndar återgång till arbetet.

Om du upplever att tröttheten sköljer över dig så här i november finns det alltså goda skäl att ta den där morgonpromenaden i solen, men om du fortfarande är trött ska du inte vara för hård mot dig själv. Om du känner att energin inte räcker behöver du kanske helt enkelt vila eller göra något som ger dig positiv energi.

− Det innebär inte att du ska strunta i att lämna in den där rapporten, men du behöver inte överarbeta utan kan lära känna en sida hos dig själv där du accepterar dig själv i ditt befintliga skick. Då blir det lättare att möta krav i vardagen, säger Christina Andersson.

Att känna att man inte presterar på topp kan vara jobbigt, särskilt om man har nära till känslan att man inte duger, men om man pressar sig själv för hårt får det helt fel effekt, menar hon.

− Prestationskrav och självkritik tar mycket energi, säger hon.

Hon konstaterar att just den här hösten och vintern kan bli extra tung för många med hemmajobb, isolering och ekonomisk osäkerhet. Det är saker vi inte kan kontrollera men vi kan försöka stärka hoppfullhet och tillit och se allt som fungerar i tillvaron. Det kan ge en känsla av optimism.

Vissa påverkas så starkt av årstidsomställningen till höst och vinter att det klassas som en årstidsbunden depression. Andra känner mer av en allmän trötthet och tristess. Då kan det hjälpa att för­söka förändra sin syn på hösten och vintern, säger Christina Andersson.

− Det är ju önsketänkande att sommaren skulle fortsätta hela året. Det fungerar inte så. Det är något vi behöver lära oss acceptera, och det kan i sig göra att vintern för något gott med sig.

Om du känner dig ensam

  • När man känner sig ensam kan det vara tufft att bryta det, men ensamhet är en signal om att vi behöver vara med andra.
  • Försök hitta små stunder av social kontakt där det är möjligt. Sök ögonkontakt och säg några ord för att känna samhörighet.
  • Vänta inte på att andra ska höra av sig, utan ring själv och fråga om hen vill ta en promenad – eller bara för att prata en stund.
  • Hjälp någon som du vet kanske är isolerad och behöver hjälp. Det ökar lyckokänslan.
  • Vid många digitala möten: sök balans med fysiska sociala träffar.