Fråga:
Jag är affärsområdeschef i ett större bolag och har fått veta att min roll kommer att tas bort på grund av ”arbetsbrist”, men det handlar snarare om att minska overheadkostnader och att två affärsområden slås ihop. Jag har varit anställd i åtta år och bör ha en bra plats i turordningen. Borde inte jag ha rätt till den nya tjänsten som affärsområdeschef, framför min mer juniora kollega? Vilka är mina rättigheter?
Svar:
I dessa tider är tyvärr din fråga ganska vanlig. Chefsroller kan ligga illa till när bolaget är ute efter att kapa kostnader. Det behöver inte vara ont om uppgifter för att det ska anses vara en situation med ”arbetsbrist”, vilket mer är en juridisk-teknisk definition när en roll tas bort.
Din arbetsgivare har rätt att omorganisera verksamheten – dra in tjänster och skapa nya – enligt principen om arbetsgivarens rätt att ”leda och fördela” arbetsuppgifter. Dock ska arbetsgivaren, när det är fråga om arbetsbrist, först förhandla enligt MBL med berörd facklig organisation och tillämpa las, lagen om anställningsskydd, korrekt när det gäller de individuella konsekvenserna.
Om resultatet av omorganisationen är att din tjänst försvinner, ska arbetsgivaren enligt las utreda om det finns någon ledig tjänst att matcha dig mot. Det kan handla om den nya tjänsten som affärsområdeschef, men det kan även finnas andra lediga roller – eller andra villkor – du kan bli erbjuden. Arbetsgivaren kan inom ramen för en ny organisation även sätta de kvalifikationskrav som är nödvändiga för den framtida verksamheten.