En bra studieteknik är att göra en totalöversikt över hela kursen och dela in dina dagar i tvåtimmarspass, bestäm vad du ska lära dig under de två timmarna. Sätt delmål i kunskap, inte i antal sidor. Förbered dig och samarbeta med studiekamrater för att nå resultat. Belöna dig själv vid uppnått delmål, ta inte ut belöningen i förskott.

Att din hjärna har en viktig roll att fylla när du ska lära dig massor med nytt är nog rätt självklart. Men problemet är att våra hjärnor är programmerade att inte göra av med energi i onödan, utan försöker hitta sätt att styra dig för att komma undan ansträngande uppgifter – som att plugga.

Till exempel krävs det att du fokuserar på en och samma sak under en viss tid för att du ska kunna ta till dig material och göra det till din egen kunskap. Men hjärnan tycker mycket mer om att få dopaminkickar, och gör vad den kan för att få dig att lyfta mobilen eller kolla sociala medier på datorn för att få en snabb tillfredsställelse.

Alla människor har vanor av olika slag. Som student är det superviktigt att du har koll på dina vanor och framförallt att utveckla vanor som hjälper dig, sådana som ger dig förutsättningar att lära dig det du ska.

Marina Bergman.– Min första uppmaning till studenterna brukar vara: 'Låt inte din hjärna styra dig – lär dig styra din hjärna', säger Marina Bergman, pedagogisk utvecklare på Mälardalens universitet.

Hon har arbetat i många år med att lära studenterna hur de kan öka sina chanser att klara studierna, så att de kan lära sig nya saker och samtidigt hålla stressen borta. Hon har också skrivit boken ”Att studera på högskolan – studieteknik och motivation på vägen” som är fylld med frågor, svar och praktiska övningar.

– Jag måste erkänna att jag inte riktigt gillar ordet ”studieteknik”. Det kan ge intrycket av att det finns några magiska tekniker som gör att det går lätt och smidigt att studera. Det går inte att komma ifrån att det krävs nyfikenhet, tid och ansträngning för att lära sig ny kunskap, göra kunskapen till sin egen. Däremot kan man se till att ge sig själv de bästa förutsättningarna att lära och göra resan mot kunskap roligare, och ibland även snabbare.

Därför talar hon hellre om ”studievanor”, och om hur det finns en hel del relativt små vanor som hjälper i lärandet. De enkla parametrarna med bra mat, god sömn och regelbunden motion är sådant som många kan behöva börja med att se över, är hennes erfarenhet.

Sömn viktigt för att hitta bra studievanor

– När det kommer studenter till mig och berättar att de har svårt att koncentrera sig på studierna brukar jag börja med att fråga hur de sover. Det är inte ovanligt att svaret blir i stil med ”inte så bra, det brukar bli fyra-fem timmar per natt”. Och då blir det väldigt svårt att tvinga hjärnan att ta in något nytt.

En helt annan vana som är ytterst betydelsefull för lärandet är att se till att vara förberedd inför varje föreläsning.

– Du behöver förstås inte kunna allt, men du bör ha orienterat dig om vad som kommer att tas upp. I annat fall går hjärnan på högvarv hela tiden under föreläsningen, och det kommer att krävas betydligt mer tid i efterhand för att verkligen ta till dig de kunskaper som förmedlades, säger Marina Bergman.

Ta hand om dina anteckningar

Efter en föreläsning är det dags för ytterligare en vana, nämligen att direkt ta hand om det du har antecknat.

– Anteckningar kan vara mycket värdefulla – men bara om du gör något själv med dem, så att de blir ”dina egna” genom att bearbeta, redigera, organisera och strukturera dem. Se till att ta 20 minuter efter föreläsningen och fokusera på detta. Det är rätt bortkastat att skriva ner allt som sägs, och sen börja läsa igenom allt dagen före tentan.

Hon märker att många nya studenter också behöver lära sig ett nytt sätt att ta sig an kurslitteraturen, jämfört med hur de gjorde på gymnasiet.

– De är ofta vid vana att någon redan har lyft ut det viktiga i små punkter, men här måste de börja göra det själva. Därför gäller det att läsa aktivt och nyfiket, och ställa reflekterande frågor till sig själv när man läser. Vad är det viktigaste som författaren vill förmedla? Vad handlar det här om? Vad tror jag att detta betyder? Och så vidare…

Dela in dina dagar efter tvåtimmarspass

Planering är en annan vana som kan vara avgörande för hur lätt det går att hinna lära dig det du ska på kursen. Marina Bergman brukar visa studenterna hur det går att göra ett enkelt schema med dagarna indelade i tvåtimmarspass.

– Skriv i varje ruta konkret vad du ska lära och behöver göra under just de timmarna. Undvik helst att ange ett visst antal sidor i en bok – för det handlar om vad du ska lära dig eller börja förstå, inte att du ska ta dig igenom ett visst antal sidor. Det gäller att gå från fokus på enbart  ”görande” till fokus på ”lärande”.

Här hittar du tio korta filmer där Marina Bergman ger sina bästa tips för bra studievanor.

Här ger Akavia råd om studiestrategier och hur du klarar första tentan.

Läs också: Plugga mer effektivt med rätt studieteknik

Åtta goda vanor som underlättar studierna

  1. Planera. Gör ett översiktligt schema över hela kursen, i kombination med veckoscheman där varje dag består av tvåtimmarspass. 
  2. Sätt konkreta delmål. Utgå från vad du ska lära dig, inte att du ska läsa ett visst antal sidor i en bok.
  3. Följ planeringen. Gör de schemalagda sakerna först. Ge dig gärna en belöning – som att se på ett avsnitt av favoritserien – men fall inte för frestelsen att ta ut belöningen i förskott.
  4. Repetera. Att repetition är kunskapens moder gäller fortfarande. Gå igenom både det du läst tidigare, och det du har fått ut av en föreläsning.
  5. Förbered dig. Ha koll på vad som kommer att behandlas under en föreläsning.
  6. Samarbeta med kurskamrater. Bestäm regelbundna gemensamma studiestunder.
  7. Ge inte upp fastän det blir tufft. Ibland kommer det kännas som att det tar stopp. Men gör det till en vana att fortsätta ändå. 
  8. Lägg mobilen i ett annat rum. Det är mycket värt för fokuseringsförmågan att slippa frestelsen att plocka upp mobilen.