Marknadsavdelningarna har genomgått stora förändringar de senaste åren. Det är flera av dem som arbetar tvärfunktionellt, marknaden har blivit än mer digital och flera nya roller har tillkommit. Går du i funderingar på en ny roll, roll då kan det vara dags att fila på ditt cv.  

 

Marknadschefens roll har förändrats 

Marknadsavdelningen har idag inte bara en stabsfunktion utan blir centralt samarbete mellan flera avdelningar som till exempel sälj, produktutveckling, hållbarhet och HR. Marknadschefen har blivit en dirigent med en jättestor orkester både internt som externt, framhåller Sandra Pettersson, Affärsområdeschef, Marknad & Kommunikation, på rekryterings- och konsultföretaget Inhouse. 

Sandra Pettersson-För att lyckas som marknadschef krävs ett tydligt uppdrag, mål och visioner för marknadsavdelningen, både på kort och lång sikt för att kunna bemanna med rätt kompetenser, antal och flexibilitet. 

Många företag ser behovet av att utveckla och stärka sin kundresa och skapa automatiserade flöden. Som marknaden ser ut är den stora utmaningen att hitta kompetens inom CRM och Marketing Automation, dessutom hinner inte skolorna med att utbilda tillräckligt många då efterfrågan är så pass stor just nu. Besitter du kompetenserna inom CRM och Marketing Automation och har en uppdaterad Linkedinprofil kommer du sannolikt inte behöva söka jobb utan du kommer att bli kontaktad av företagen, uppger hon.

Men det handlar inte bara om att ha dessa spetskompetenser inom digital marknadsföring, det kommer nya hela tiden och det gäller därför att hålla sig uppdaterad. 

-Om två veckor kan det vara något annat, poängterar Sandra Pettersson. Då kanske du måste kunna optimera e-handeln eller något annat. 

 

För jobb inom marknad är det viktigt med bredd och ständig uppdatering

Marknad har alltid varit det område som förändrats snabbast och mest, konstaterar Nina Forssblad, professionsanalytiker för ekonomer på Akavia. 

Nina Forssblad- I dag är det viktigare än någonsin att förstå företaget eller organisationen, hur olika processer och verksamheter hänger ihop, ha koll på kundresan och att kunna tolka all kunddata som samlas in. Det gäller att ständigt hålla sig uppdaterad, kunna visa vad du behärskar och vad du uppnått.    

- Man måste kunna pendla mellan kommunikation, försäljning och det marknad egentligen inte gör, men som hänger ihop med att få till hela kundresan, understryker Nina Forssblad.

När du bestämt dig för vilken riktning du vill ta är det dags att skapa ditt cv. Finessen med cv:et är att det till skillnad från Linkedinprofilen kan anpassas efter den tjänst du söker.

-När man söker jobb i dag måste man ha klart för sig vad man söker, vad man kan och vill. Har man inte gjort hemläxan kan man aldrig hitta rätt, poängterar Sandra Pettersson.

 

Lägg kraft på ett attraktivt cv hellre än det personliga brevet

När du vet vad vilken typ av tjänst som du ska söka är det dags att skapa ett attraktivt cv där du lyfter dina erfarenheter och skapa nyfikenhet – Söker du en tjänst som CRM- specialist är det viktigt att lyfta hur du har arbetat i rollen som CRM-specialist, till exempel hur du i rollen har arbetat med kundlivscyklar och kundresor, vilket visar att du förstår tjänsten och vad som krävs. Åsikterna om man ska skriva ett personligt brev går isär.

På Inhouse gör rekryteringsexperterna unisont tummen ned till det personliga brevet.

-Vi får ofta frågan om man ska skicka med ett personligt brev. Flera undersökningar visar att mottagaren av ansökan inte läser det personliga brevet först eller inte alls. Det vill säga att de flesta läser cv först och därför är det extra viktigt att ha en kort beskrivning i sitt cv som beskriver dina erfarenheter från arbetsuppgifterna eller liknande uppgifter och vem du är som person, säger rekryteringsexperten Sandra Pettersson. 

 

Är det bra att ha med bild?

När det gäller bild på cv finns de som inte tycker man ska ha någon bild för att de ska bli fördomsfritt. Men de kommer ju se hur du ser ut ändå om du kommer på intervju. Var stolt över hur du ser ut. Skriv däremot aldrig hur gammal du är eller var du bor, råder hon bestämt. Det är faktorer som inte ska tas till hänsyn när man bedömer om kandidaten är rätt för tjänsten. Sannolikt har kandidaten redan tittat på hur lång tid det tar att åka till arbetsplatsen och om det fungerar i dennes vardag, framhåller Sandra Pettersson

-Det är inte åldern som är avgörande om du är rätt för tjänsten utan dina kunskaper och erfarenheter. En adress i ett visst område kan också ge fel associationer. Det räcker att ange en e-postadress och telefonnumret. Det är ju så vi kommunicerar idag.

Av de ansökningar Inhouse får in dagligen har 80 procent en bild.

-En bild säger mer än 1000 ord. Bilden ska vara professionell, du ska gärna vara glad. En bild väcker intresse och gör att du blir ihågkommen. Gör det du kan för att det ska bli på ett positivt sätt. Skippar du bilden märks ändå allt negativt som flottigt hår vid en intervju. 

Men på bilden syns det ju att du är till exempel äldre?

-Ja, men det behöver inte alls vara en nackdel.    

 

Din hisspitch kan vara avgörande

En snabb hisspitch är superviktig, betonar hon. Ordet hisspitch innebär att du ska hinna sälja in dig under den korta stund du står i en hiss med någon. Den ska berätta vem du är, vad du kan erbjuda och varför just du behövs. Det finns massor om det om du googlar runt.

Summeringen ska fånga uppmärksamheten, sälja in dig och väcka nyfikenhet. Det ska fånga vem du är som yrkesperson, vilka branscher och roller du haft, vad du kan tillföra och vad du haft för mandat. Lyft gärna om du till exempel haft personalansvar eller budgetansvar, tipsar hon. Var så tydlig och specifik du kan och anpassa det du lyfter så mycket som möjligt efter det du söker. Tänk på att du ska hjälpa den som ska rekrytera att välja just dig.

 

Omvänd ordning när du listar erfarenheter

Skriv dina arbeten i omvänd kronologisk ordning det vill säga det senaste arbetet ska vara först i listan. Du börjar alltid med under vilken period, titel och sedan vilket företag du arbetade för. Beskriv kortfattat dina arbetsuppgifter och vilka ansvar och mandat du har haft i rollen.

-Har du arbetat med projektledning, berätta om något projekt du är extra nöjda med. Har du arbetat i en roll där du har producerat marknadsföringsmaterial länka till din portfolio, tipsar hon vidare.    

 

Lyft fram dina it-kunskaper

Ett annat råd är att gradera dina kunskaper i de olika verktyg och program som du arbetar dagligen med. 

Arbetar du idag som till exempel som Marknadschef är det inte avgörande att du är expert på de olika programmen och systemen, men att du har baskunskaper i till exempel CRM plattformar som Hubspot eller Salesforce ger en bild över att du har en god förståelse av programmen och systemen. Du måste vara en bra dirigent, understryker Sandra Pettersson.

 

Vilka utbildningar är viktiga att lyfta?

Under utbildningar i ett cv bör du ta upp de utbildningar och kurser som du har genomfört. Har du till exempel en kandidatexamen inom marknadsföring vill man veta var du tog den och under vilka år. 

För att hålla sig uppdaterad går man ofta på kurser inom de olika programmen och systemen som du arbetar med. Skriv under vilket år du tog kursen. Har du till exempel gått en ledarskapsutbildning, antingen internt eller till exempel UGL, så skriv även här när du genomförde utbildningen.

 

Vad bör man inte ta med på cv:et?

- Som rekryterande chef ska du bedöma om kandidaten har rätt profil att utföra och leverera på de arbetsuppgifter som krävs för tjänsten. Vad du gör på fritiden är helt ointressant såvida du inte har till exempel ett stort sportintresse och söker en tjänst på ett företag som är inom sportbranschen då kan det vara till fördel. Att du sedan älskar att resa och umgås med dina vänner tillför ju inget i huruvida du kommer att lösa arbetsuppgifterna. 

 

Vilket är ditt bästa tips för att lyckas i rekryteringsprocessen?

-Var förberedd inför intervju, läs på om företaget och tjänsten och förbered frågor som du behöver få svar på för att själv kunna ta beslut om företaget och tjänsten är rätt för dig.

Förbered dig med ”case” som du är extra stolt över och bevisar dina erfarenheter av arbetsuppgifter som finns i tjänsten. Vilka är dina starkaste personliga kompetenser, vilka behöver du utveckla dig inom och hur beskriver dina kollegor eller en tidigare chef dig?

 

Är de digitala kompetenserna tillräckliga?

-Det finns ett jättegap inom digital marknadsföring, som en effekt av pandemin och den explosionsartade utvecklingen av digitaliseringen. Kunskaper om kundflöden, leadsgenering  och SCM, supply chain management, är något som efterfrågas stort idag och vi kommer se stort behov av fler specialister på marknaden, säger Sandra Pettersson 

 

Vänta in, visa vad du åstadkommit

Det gäller verkligen att lyfta det du behärskar, det du är specialist inom och att vara uppdaterad, understryker Nina Forssblad.        

-Det går inte att ta det lugnt ett halvår. Utvecklingen går blixtsnabbt när det gäller trender, teknik etcetera. Du behöver veta om ett system funkar för det du vill göra och hur man bygger vidare på det och inte minst också ha koll på nya regelverk som GDPR, säger hon.

-Jag tror man just inom marknadsföring behöver komma ifrån traditionella cv:n, vara så konkret som möjligt och punkta upp vad man främst gjort kanske enbart de senaste två, tre åren, beroende på hur länge du arbetat. Dessutom lyfta vad det genererat i omsättning, medlemmar, lanseringar, information med mera beroende på inom vilket område du verkat.

Det gäller verkligen att visa att man hänger med i en snabbrörlig värld, uppger de. Här är de helt överens. Men när det gäller personligt brev, foto och att skippa adressen tycker de olika.

 

Olika syn på några punkter

Nina Forssblad delar inte Sandra Petterssons uppfattning om att du inte ska skicka någon form av personligt brev och inte heller hennes åsikt att du ska ha foto med i ansökan.

-Många upplever ålderism inom marknadsföring just för att det är så snabbrörligt och det hos en del arbetsgivare verkar finnas en uppfattning om att de som har arbetat längre slutar att lära sig. Det stämmer att man ser hur personen ser ut på intervjun men då lyssnar man också till vad hen säger och tar in allt annat som kräver ett personligt möte för att kunna fånga upp. Men, en bild kan också sortera bort kandidater, varnar Nina Forssblad.  

Nina Forssblads uppfattning är också att arbetsgivare generellt är intresserad av personen, inte av postadressen.