Aspekt

Råd och Tips

Så bygger du ditt personliga varumärke

Publicerad

Börja bygga ditt personliga varumärke tidigt. Det kommer bli allt viktigare. Har du inte börjat än - börja nu, understryker varumärkesexperten Edit Künstlicher.

Jag önskar att unga tar till sig hur viktigt det är att bygga det personliga varumärket. Det kommer bli ännu viktigare framåt, säger Edit Künstlicher.

I åtta år har hon drivit PR-byrån Edit K, som bland annat bygger just personliga varumärken.    

-Att bygga ett personligt varumärke handlar inte om ettor och nollor. Man behöver tänka strategiskt. Det behöver genomsyra väldigt mycket alltifrån vilka bilder man ska använda i sociala medier till hur man för sig i intervjuer. Nätverket är otroligt viktigt, framhåller hon.

Det gäller att tänka på att när man börjar bygga sitt varumärke gäller det för lång tid, från skolan till arbetslivet och vidare. Men det är aldrig för sent att börja, anser hon.

Nätverkets största betydelse ligger i hur du lyckas ge ett bra avtryck till rätt personer.

-Personligt varumärke genomsyrar allt, inte enbart närvaron online utan även vilken energi du lämnar efter dig när du lämnar ett rum. 

Fundera på din specifika värdegrund, den är ofta densamma oavsett kanal, men kommuniceras på olika sätt, och var noga med vad du lämnar för fotavtryck, varnar hon.      

Sätt en tydlig strategi med mål och ett varför för ditt personliga varumärke. Skapa en expertroll och innehåll utifrån din expertis, som ger andra nytta, på sociala medier, event, möten etcetera. Tänk igenom vad du säger nej till. Det är lika viktigt som vad du säger ja till.

Edit Künstlicher lyfter fram flera kardinalfel. Ett är att inte satsa tillräckligt på bilderna. 

-Förbjud suddiga bilder och svartvita bilder. Bildkvaliteten och hur du uppfattas på bild är superviktigt. Bilder rankas jättehögt i alla sociala kanaler och ligger kvar på Google, vilket gör att du bör rensa bilder som inte passar. Profilbilder är dessutom alltid öppna.  

Ett annat misstag är att inte satsa på sociala medier, av rädsla för att göra fel.  

-Finns det inget om en person online blir man misstänksam och undrar om denne döljer något. Man kan delta på sociala medier utan risk för bakslag om man väljer att gratta, lyfta andra personer. Då kan man se hur ledaren fungerar även i digitala kanaler.

-Ska du samarbeta med någon, rekryteras eller matchas tittar de på det digitala fotavtrycket. Ju längre tid det du säger på intervjun om engagemang, medlemskap i föreningar etcetera inte syns desto värre. Då vet man ju inte om det är sant. Du måste ha koll på vad som syns, det får inte bli slentrian, poängterar hon. 

När Edit K profilerar vd, grundare, HR-chefer och experter börjar de med en nulägesanalys.

De tittar på hur det digitala fotavtrycket i media ser ut, vilken expertis man har och vad man pratat om. Därefter jobbar de efter tre väldigt tydliga spår: Varför ska man synas, vad ska man synas med och var. En ledare kan behöva profileras internt om hen är ny, externt om bolaget söker kapital eller vill attrahera rätt kompetens vid stort rekryteringsbehov.         

-Det kanske man förstår. Men väldigt många lägger extremt lite tid på var personen ska synas, var den ska uttala sig. Det och vad man man vill prata om kräver en strategi.

Beroende på ens varför, det vill säga vilket syftet är, gäller det att fundera på vad:et, slår hon fast.

För att boosta varumärket är det alltid bra att blicka framåt i sin framtoning, konstaterar hon.

-Det kan vara en trendspaning eller en branschrelevant fråga.  

Bygget av det personliga varumärket bör starta redan på högskolan, anser hon.

Är det för sent om man jobbat 30 år på ett bankkontor i Vadstena?

-Absolut inte, det är lika viktigt, särskilt om man vill jobba länge. Många tar styrelseuppdrag i slutet på karriären, de flesta styrelseledamöter är över 60 år, eller startar eget.  Man behöver inte vara aktiv, men man ska vara sökbar. Vänta inte med att börja.

Edit Künstlicher driver EditK, Influencers Agency och podden I huvudet på en entreprenör.