Lika bra att konstatera det på en gång – en välutvecklad kommunikativ förmåga innebär inte att allting alltid är frid och fröjd på arbetsplatsen, men det kommer att göra chefens arbete betydligt enklare. För att lyssna in medarbetarnas åsikter, hantera konflikter, motivera och få ut sitt budskap. Det säger retorikern och ledarutvecklaren Elaine Eksvärd, som menar att den retoriska delen av ledarskapet har hamnat i skymundan.
– Jag tror att den kommunikativa förmågan i samhället idag är sämre, i stället för att prata på riktigt tror vi att kommunikation är att gilla varandras bilder. Kommunikativ förmåga är en muskel och den är nog generellt lite mer otränad just nu, men det positiva är att denna muskel går att träna upp, säger hon.
Kommunikation A och O som ledare
Elaine Eksvärd menar att varje chef borde lägga krut på att vässa sin kommunikativa förmåga, inte minst för att en stor del av ledarskapet kretsar kring kommunikation. Det handlar förstås inte om att kunna snacka sig ur problem eller fulvinkla saker till sin egen fördel, utan om att uttrycka sig trovärdigt och tydligt även i mer kärva situationer.
– Bara för att du är en elitspelare i fotboll betyder inte det att du kan bli en duktig tränare. Lite så tänker vi dock om chefer: att titeln per automatik innebär att man är skicklig på att leda andra. God kommunikation är en förutsättning för ett bra ledarskap och många gånger underskattas betydelsen av den förmågan.
Utbredd floskelfest
Många chefers, ledares och politikers kommunikation omgärdas idag av ”fluffretorik”, menar Elaine Eksvärd, alltså ord som visserligen kan låta fina men som ofta är substanslösa och som därför inte riktigt får fäste hos mottagaren.
– Det räcker inte med att bara använda ord som mångfald eller hållbarhet, utan de behöver sättas i ett sammanhang och konkretiseras med beskrivningar som människor kan relatera till i sin vardag, säger hon.
Autenticitet går hem
Ett sätt för att skärpa sin retoriska förmåga är att studera andra ledare och vad som gör deras kommunikation framgångsrik. Ofta handlar det just om trovärdighet: att kunna ”tala med bönder på bönders vis” och inte använda krångliga ord som skapar distans.
– Man behöver inte gilla Donald Trumps eller Jimmie Åkessons värderingar. Däremot är deras framgångsfaktor att de talar på ett direkt sätt som vanliga människor förstår. När de inte friserar saker och ting känns de autentiska och mänskliga – och det uppskattas. Jag tror därför att det är viktigt att sträva efter att hitta en egen autenticitet i sin kommunikation som chef, säger hon och fortsätter:
– Ett dilemma är att många politiker idag snackar ”politiska”, med fluffiga ord och vallöften. Det skapar snarare intrycket av att man är en professionell robot.
Fråga om feedback
Ett av de mest effektiva retoriska knepen för chefer, menar Elaine Eksvärd, är faktiskt att stänga munnen och lyssna på vad andra har att säga om din kommunikation.
– Att be om feedback kostar inget, det handlar bara om att släppa prestigen. Om du då får höra ”jag förstår ofta inte vad du menar att jag ska göra” behöver du sannolikt stärka dina kommunikationsmuskler och uttrycka dig tydligare.
Skippa Powerpointpresentationen, testa nya retoriska grepp
Ett annat sätt för att närma dig en retorisk proffsnivå är att läsa både skönlitteratur och fackböcker och hämta inspiration till egna formuleringar och beskrivningar.
– Våga testa nya grepp! På det sättet kan du genom din kommunikation visa nya sidor av dig själv som chef. Många chefer berättar utan att beskriva och använder sig av Powerpointpresentationer som är lika underhållande som att stirra in i en lyktstolpe. Att använda sig av en retorik som engagerar är därför en konkurrensfördel som chef i dagens läge, säger Elaine Eksvärd.
Publicerad