Ledarskapets möjligheter och utmaningar
Medarbetarna kräver idag ett pedagogiskt, situationsanpassat ledarskap. Samtidigt krävs självledarskap av medarbetarna. Här hittar du exempel på bra ledarskap, exempel på tydligt ledarskap samt inspiration och kunskap om egenskaper och färdigheter som bra ledare behöver ha för att utveckla organisation och medarbetare.
Möjligheter som egenföretagare eller konsult
Här hittar du inspiration och tips om hur det är att vara och bli konsult, ta gig-jobb om att prissätta och förhandla lön som konsult eller egenföretagare och om vad du ska tänka på när du driver eget företag.
Utveckla ditt självledarskap på jobbet
Många frågor dyker upp när det kommer till att utveckla ditt självledarskap eller medarbetares självledarskap på jobbet. Här samlar vi artiklar med inspiration, tips, forskning, övningar samt fördelar och nackdelar med självledarskap i arbetet.
Om chefer och chefsskap
Skillnaden mellan en chef och en ledare är att chef är en titel som ger rätt och möjlighet att fördela och leda arbete, en ledare har egenskaper som får andra människor i en riktning. Här har vi samlat inspiration och tips om och för chefer och chefsskap. Här finns också expertråd för dig som har en utmanande eller rentav dålig chef.
Organisation och ledning
Här har vi samlat inspiration, kunskap, information samt experternas tips och råd om att organisera arbete och arbetsplats.

Chef: så ser du till att det blir kul på jobbet
Att medarbetarna har roligt på jobbet kan vara en överlevnadsstrategi för ett företag. Så här gör du som chef för att öka ”kul-faktorn” på arbetsplatsen.

Så lägger du upp och planerar möten
Här hittar du expertens tips på hur du planerar och genomför ett möte eller en workshop och hur du säkerställer att ni kan ta med er ett resultat och tydliga arbetsuppgifter från mötet.

Så kan ni skapa goda jobbrelationer – 5 tips från psykologen
Att våga ställa dumma frågor och erkänna misstag blir enklare om arbetsplatsen präglas av psykologisk trygghet, vilket också kan leda till bättre samhörighet och mer innovation på jobbet, enligt psykologen Katarina Blom.

Arbetsgivare kan lära sig mycket av generation Z
Många säger att de är lata, bortskämda och otåliga. Generation Z är inte precis efterlängtade på arbetsmarknaden. Men de har en varm vän i trendspanaren Göran Adlén.

Så kan chefer hantera jobbiga samtal: ”Skapar ofta ringar på vattnet”
Retorikern och samtalsexperten Serena Mon de Vienne om hur chefer kan uppnå framgångsrika samtal. Akavia Aspekt ringde upp henne.

”Introverta chefer är inte lika intresserade av status”
Under mötena tar de ett kliv tillbaka, låter andra komma till tals och lyssnar mer. Så kan man beskriva introverta chefer. Akavia Aspekt intervjuar författaren och föreläsaren Linus Jonkman som menar att de pratglada och utåtriktade inte nödvändigtvis är duktiga ledare.

”Att göra karriär handlar inte bara om att bli chef”
Utgå från dig själv, ha ett rimligt tidsperspektiv och jämför dig inte med andra. Psykologen Lena Mangell kommer med råd som kan lindra karriärstress och underlätta planeringen av ens yrkesbana.

Därför ska du vara en snäll chef: ”Management by fear hämmar kreativiteten”
Måste man vara hård och högljudd för att vara en bra chef? Svaret är nej, menar författaren och beteendevetaren Nicolas Jacquemot som vill slå ett slag för det snälla och relationsfrämjande ledarskapet. Akavia Aspekt har intervjuat honom.

Vad är ett chefsförordnande?
Tidsbegränsade chefsförordnanden ger osäkra anställningsförhållanden, men arbetsgivarna brukar motivera tidsbegränsade chefsförordnanden med att det ökar flexibiliteten för medarbetare. Anna Westling, förhandlare/ rådgivare på Akavia, ger svar på en medlemsfråga.

Bli en framgångsrik projektledare
Att vara projektledare är ett sätt att skaffa sig ett intressant arbetsliv. Vägen till framgång är att engagera deltagarna och tänka tillsammans med dem. Fokus måste hela tiden vara det värde projektet ska skapa.

Så slipar du dina powerpoints
Det är ingen större konst att presentera information inför en grupp. Desto svårare är det att verkligen nå ut med informationen. Presentationsexperten Micke Hermansson vet hur du gör för att lyckas.

Personlighetstester – bra i rätt sammanhang
Enkla personlighetstester, där människor kategoriseras som till exempel färg- eller djurtyper, dyker ofta upp som aktivitet på konferenser eller andra teambyggande aktiviteter. Något som är beklagligt, menar psykologen Sara Henrysson Eidvall. Seriösa personlighetsbedömningar kan dock fylla en funktion vid rekryteringar.

”Det passiva destruktiva ledarskapet kan göra mest skada”
Medarbetarnas prestation, motivation och hälsa kan få sig en rejäl törn av ett negativt ledarskap. Och ofta är det den passiva formen av destruktivt chefskap som åsamkar mest skada, berättar forskaren Maria Fors Brandebo för Akavia Aspekt. Hon har utvecklat ett verktyg som ska underlätta upptäckten av destruktiva ledarskap på arbetsplatsen.

Vidga perspektiven med bubbelhoppning
Genom att aktivt och fördomsfritt söka upp en person som gör något helt annat än du själv, det kan vara en kollega på en helt annan avdelning än din, och sätta sig in i den personens liv,

Så får du team att högprestera
Här är sex frågor som avgör om ditt team kan prestera högt, och tipsen och råden för att få din organisation att prestera.

Gör karriär och lyckas i en manlig värld
Vill du göra karriär? Skaffa en affärsdrivande roll. Den ger nycklar till gehör i företagsmiljön. Är denna ”mansdominerad” kan du behöva vara mer kortfattad i din kommunikation. Det råder Ingrid Höög, vd för Wise Group AB

Tio tips och åtta fällor för ett coachande ledarskap
Den coachande ledaren och ett coachande förhållningssätt. Känns orden igen? Just nu går det inflation i sammansatta ord med coach. Men hur ska du göra om du ska coacha en medarbetare?

”Ofta består värdegrunder bara av ord som inte efterlevs”
Har din arbetsplats en värdegrundsteori som ska efterlevas, eller är det bara fina ord? Föreläsaren och organisationsutvecklaren Linus Jonkman ställer diskussionen om värdegrunder på ända.

Hemmajobb kräver tydligt ledarskap
Många chefer upplever att stressen i arbetet har ökat till följd av covid-19, visar en undersökning som Akavia har gjort bland förbundets medlemmar. Chefer är till och med en av de grupper som påverkats mest negativt av pandemin.

Nolltolerans mot ohederlighet är det enda tänkbara
Atsoko, ett skönhetsimperium i Afrika med bas i Tanzania, skulle bli hennes livsverk. I dag är skönhetskedjan såld – och Marie Englesson är expert på strategier för att motverka korruption. Nolltolerans är möjlig även i svåra miljöer, menar hon.

Forskaren om begreppet "att göra karriär"
Synen på vad begreppet karriär innebär skiljer sig åt markant mellan medarbetare och arbetsgivare. Det har skapat en obalans i arbetslivet, menar forskaren Ingela Bergmo-Prvulovic vid Jönköping University.