Utveckla ditt självledarskap på jobbet
Många frågor dyker upp när det kommer till att utveckla ditt självledarskap eller medarbetares självledarskap på jobbet. Här samlar vi artiklar med inspiration, tips, forskning, övningar samt fördelar och nackdelar med självledarskap i arbetet.
Artiklar om självledarskap

Så kan ni skapa goda jobbrelationer – 5 tips från psykologen
Att våga ställa dumma frågor och erkänna misstag blir enklare om arbetsplatsen präglas av psykologisk trygghet, vilket också kan leda till bättre samhörighet och mer innovation på jobbet, enligt psykologen Katarina Blom.

Quiet quitting - omtvistad ny trend i arbetslivet
Normala arbetstider, lön för extraarbete och bara göra minsta möjliga. Den nya trenden ”quiet quitting” är kanske inte så negativ som det låter. – Det är en omtvistad fråga om det är en sund inställning till jobbet eller bara oengagemang, säger psykologen Suzan Mobarke Hall.

Självledarskap har positiv effekt på välmåendet
I en ny studie fick deltagarna träna på olika tekniker för självledarskap. Detta visade sig bland annat öka deras välmående och göra det enklare att sätta gränser mellan jobb och fritid. Akavia Aspekt ringde upp företaget Selfleaders som har utfört undersökningen.

Ekonomisk frihet – inom räckhåll
Vad vill du ändra i din tillvaro? Vad drömmer du om? Vad skulle det kosta? Svaren på de frågorna är utgångspunkten för att göra en förändring – som antagligen är fullt möjlig. Men den kommer inte av sig själv, konstaterar ”ekonomi-PT:n” Mia Ingelström.

Gjort bort dig på jobbet? Här är expertens bästa tips
Har du kört i diket på jobbet? Lugn, det går att komma igen. Psykologen Oskar Henrikson tipsar om hur du får tillbaka omgivningens förtroende och respekt.

En karriärplan förenklar dina val
Hur agerar jag klokt på arbetsmarknaden och får ut det bästa av min kompetens? Ett av svaren är kontinuerlig karriärplanering, enligt karriärrådgivaren Johan Åkesson.

Så blir du styrelseledamot
Hur tar man sig egentligen till styrelserummet? Akavia Aspekt har ställt frågan till två experter.

Forskaren om begreppet "att göra karriär"
Synen på vad begreppet karriär innebär skiljer sig åt markant mellan medarbetare och arbetsgivare. Det har skapat en obalans i arbetslivet, menar forskaren Ingela Bergmo-Prvulovic vid Jönköping University.

Konsten att samarbeta med någon du ogillar
Vid något tillfälle under yrkeslivet kommer de flesta att tvingas samarbeta med någon man verkligen inte tycker om. Allt från mild vämjelse till rent hat. Men jobbet måste ändå bli gjort, så hur gör man?

Utveckla ditt självledarskap med biohacks
Med mer kunskap om hjärnan blir det enklare att utöva självledarskap såväl i jobbet som privat. Det menar kommunikationsgurun David JP Phillips. För Akavia Aspekt berättar han om hur negativa känslor kan hanteras med hjälp av olika tankeknep, så kallade biohacks.

Snällhet i arbetslivet – nya trenden för att lyckas
Välmåendet, arbetsglädjen och kreativiteten ökar om medarbetare är snälla mot varandra. Snällhet på jobbet är att visa tillit till, hjälpa och berömma dina kollegor. Men även att säga ifrån om saker känns fel eller någon agerar dumt.

Sätt gränser för din pratsamma kollega
Att ha ett socialt liv på jobbet, att kunna hjälpa och inspirera varandra på arbetsplatsen är några av de viktigaste inslagen i arbetsdagen, och är ofta det man saknar mest när man inte längre har en arbetsplats. Men ibland önskar man bara att kollegan kunde sluta prata någon gång.

Vidga perspektiven med bubbelhoppning
Genom att aktivt och fördomsfritt söka upp en person som gör något helt annat än du själv, det kan vara en kollega på en helt annan avdelning än din, och sätta sig in i den personens liv,

Satsa på SQ och bli en vinnare
Själslig intelligens, SQ ger framgång både i arbetslivet och privat, framhåller coachen Catharina Sjögren Froborg. Här delar hon med sig av tio nycklar för att nå dit.

Väck din inre intraprenör
Lagspelare med problemlösningsförmåga och självförtroende. Detta kännetecknar de studenter som har genomgått en praktiskt orienterad utbildning i intraprenörskap, visar en ny studie från Lunds universitet.

Tre beslut för att nå dina mål
Någon har räknat ut att en normal vuxen person fattar 35 000 beslut varje dag. Men om man skalar bort och kokar ned så finns det tre beslut som avgör om man lyckas nå sina mål eller ej.

Cheferna kräver för mycket av mig
En medlem sitter i en svår sits där flera chefer på olika avdelningar kräver hens fulla arbetstid. Akavias förhandlare/ rådgivare Anna Westling ger tydliga besked om vad som gäller.

Gör karriär och lyckas i en manlig värld
Vill du göra karriär? Skaffa en affärsdrivande roll. Den ger nycklar till gehör i företagsmiljön. Är denna ”mansdominerad” kan du behöva vara mer kortfattad i din kommunikation. Det råder Ingrid Höög, vd för Wise Group AB

Micael Dahlen: Därför styrs du av siffror
Tror du också att siffror är konkreta och sanna? Dags att tänka om, för de är både beroendeframkallande och vilseledande – allt enligt ekonomiprofessorn Micael Dahlen.

Etik på jobbet – en fråga om struktur och kultur
I dagarna träder den nya lagen om skydd för visselblåsare i kraft. Hur ska man tänka när det gäller beteende och agerande på arbetsplatser som befinner sig i en etisk gråzon? Tomas Brytting, professor i organisationsetik, reder ut var gränserna går och hur du ska agera.

Det skiljer framgångsrika personer från andra
Sex förmågor kan vara helt avgörande för att du ska nå framgång som ledare eller medarbetare i motgång. Här avslöjar experten Susanne Bergman vilka de är.