Du som råkat illa ut på jobbet får hjälp av Akavias experter
Här samlar vi medlemsärenden för att ge information, tips, expertråd och inspiration för vad som gäller om du behandlas fel på din arbetsplats. De medlemsärenden vi tar upp är händelser som Akavia drivit eller förhandlat för att hjälpa medlemmar. Vi beskriver händelser där arbetstagande medlemmar behandlats orättvist, illa eller rentav felaktigt av arbetsgivare. Samtliga ärenden är avidentifierade.
Artiklar med medlemsärenden
Medlemmen nekades sin lön
När arbetsgivaren vägrade betala ut Håkans lön såg Akavia till att han inte gick miste om sina 80 000 kronor. Genom ett snabbt agerande kunde arbetsgivaren begäras i konkurs och Håkan fick sina pengar genom den statliga lönegarantin.
Mobbning: Chefen började undvika medlemmen
En uppskattad medarbetare blir plötsligt utfrusen av arbetsgivaren och uppmuntrad att söka nytt jobb. Mobbning och kränkande särbehandling förekommer i många olika former, Akavias förhandlare/rådgivare Anne Westerlind berättar:
Stängdes av från jobbet utan saklig grund
En anställd specialist arbetsbefriades och stängdes ute från sin arbetsplats utan saklig grund. Akavia biträdde medlemmen och lyckades hitta en lösning som båda parter accepterade. Akavias förhandlare/rådgivare Jenny Rosén berättar:
Arbetsgivaren förbjöd felaktigt bisyssla
Försäkringskassan förbjöd medarbetaren att på fritiden arbeta som ombud i vårdnadstvister – en otillåten bisyssla ansåg myndigheten. Akavia höll inte med och väckte talan mot arbetsgivaren vid Arbetsdomstolen.
Akavia vann tvist om provision i domstol
Efter fyra års kamp fick juristen sin uteblivna provisionslön från arbetsgivaren; Akavias rättshjälp spelade en tung roll när medlemmen vann tvistemålet. – Jag hade nog inte vågat gå till domstol utan rättshjälp och därmed riskerat att tvingas betala flera hundratusen kronor i rättegångskostnader, säger han.
Konflikt på jobbet – Gör ditt jobb ändå så ökar dina möjligheter till en lösning
En medlem arbetsbefriades efter en period av konflikter på jobbet. Arbetsgivaren gjorde det tydligt att medlemmen inte var välkommen tillbaka – trots att det inte fanns någon grund för uppsägning av personliga skäl. Akavias biträdande förhandlingschef Hans Franklin berättar.