Det är vanligt att känna sig extra trött och ha mindre energi under de mörka månaderna. Samtidigt är det mycket som ska bli klart i slutet av året. Om du som chef märker att en medarbetare jobbar över sent är det en varningssignal, menar Susanne Ellbin, psykolog vid Västra Götalandsregionens kunskapscentrum inom stressområdet.
− Även om man har jättekul på jobbet behöver man tid för annat också. Vi behöver vila hjärnan och göra saker utanför arbetet för att må bra, säger hon.
Att ha rätt förutsättningar för att genomföra sitt jobb är centralt för att undvika stress och ohälsa på jobbet, enligt Susanne Ellbin. Det är chefen som har det yttersta ansvaret för att se till att arbetsbelastningen är rimlig.
För att vi ska må bra på jobbet behöver vi också få uppskattning. Det kan vara en tårta när det där stora projektet är avslutat eller några uppmuntrande ord till en medarbetare som har klarat en klurig uppgift. En undersökning från Manpower Work Life visar också att sju av tio vill ha mer feedback på jobbet.
− Man upplever att chefen inte ser jobbet man gör. Det kan nog vara ett extra stort problem nu när många jobbar på distans, säger hon.
När vi inte sitter tillsammans på arbetsplatsen och ser varandra till vardags blir det också svårare att veta hur ens medarbetare mår. Det är svårare att snappa upp om någon mår dåligt eller har svårt att hinna, tror Susanne Ellbin.
Hon tipsar därför om att avsätta lite extra tid på personalmötena för att prata igenom hur alla har det i sin arbetssituation. Det brukar också gå att märka förändringar hos medarbetare som känner sig stressade.
− Vissa blir irriterade, taggiga och negativa. Det kan också vara så att man kompenserar att man inte hinner genom att vara överdrivet duktig. Då kanske man börjar ta på sig nya arbetsuppgifter utöver det man redan har, och så försöker man få ihop allt genom att jobba över, säger hon.
Om du misstänker att en medarbetare är stressad eller inte mår bra är rådet att ta upp det direkt. Det behöver inte vara så dramatiskt. Du kan bara fråga: ”Hur har du det? Har du mycket nu?” Sedan kan man hjälpa till att prioritera bland arbetsuppgifterna och försöka hitta lösningar. Det är också viktigt att involvera medarbetaren. Hen kanske själv har förslag på hur arbetssituationen kan bli bättre.
Som chef ska man, enligt Susanne Ellbin, fokusera just på arbetssituationen, även om man vet att medarbetaren kanske har det tufft privat.
− Det är i jobbet du har möjlighet att hjälpa som chef, och där kan du göra mycket, säger hon.
Det kan också vara bra att informera om att det går att få mer stöd om det behövs, till exempel genom företagshälsovården.
− Det är viktigt att skilja på det man kan påverka som chef och det man inte kan påverka. Vädret och årstiderna är ju som de är. Det rår tyvärr inte ens chefen på, säger Susanne Ellbin.
Det du som chef däremot kan göra för att hjälpa vintertrötta medarbetare är att underlätta så att det går att komma ut en stund mitt på dagen. Det kan till exempel handla om att skapa förutsättningar så att det går att ta ut en friskvårdstimme. Det är också bra att föregå med gott exempel, menar hon.
− Det är viktigt att hålla på sina egna arbetstider så gott man kan och att ta ut sin semester. Det påverkar normerna på arbetsplatsen, och det är också viktigt för sin egen hälsa.
Publicerad