Att bygga bolag kräver en bra idé, bra människor – och pengar. Det konstaterar Poyan Karimi, en av de tre grundarna till rekryterings- och employer branding-bolaget Oddwork. Och lägger snabbt till att ”pengar” inte behöver betyda den traditionella jakten på investerare. Mer om det senare.

Han och de två andra grundarna – Niklas Kekonius och Charlie Sinclair – träffades när de var studenter på Handelshögskolan i Göteborg. De hade alla tre ett starkt entreprenörsdriv, och bestämde sig för att starta bolag tillsammans.

– Vi satt på rasterna på Handels och funderade på vilka problem vi såg omkring oss som vi kunde lösa. Niklas och Charlie hade redan sedan tonåren haft gemensamt bolag, och satsat på skräddarsydda skjortor. Men den verksamheten lades och så började vi istället med något som låg nära oss just då: reklam på pizzakartonger, berättar Poyan Karimi.

Det bolaget puttrade på rätt bra under studietiden och lite därefter, när de alla tre hade olika andra anställningar som var relaterade till försäljning. Samtidigt försökte de hitta den idé som gjorde att de kunde satsa helhjärtat på ett bolag som var mer skalbart och på sikt mer lönsamt än pizzakartongreklamen.

Idén föddes vid ett cafébord i Göteborg, i samband med att de satt och diskuterade hur de skulle hitta lämpliga kandidater till ett eventuellt rekryteringsbehov.

– Det vi insåg var att ingen av oss – som var potentiella kandidater – gillade rekryteringsföretag. Det här var i början av 2010-talet, och på den tiden kändes det verkligen som att rekryteringsbranschen var fokuserad på de kunder som betalar deras fakturor. De var inte det minsta inriktade på kandidaterna.

Det blev alltså idén: att starta ett rekryteringsföretag som på allvar bryr sig om sina kandidater, och som anstränger sig för att göra det som är bäst för dem.

– Numera är det många som har upptäckt att man behöver arbeta på det sättet, men på den tiden var ett rekryteringsuppdrag snarast ett rent administrativt uppdrag, säger Poyan Kamari.

Så de började med att skaffa kandidater, sätta sig ned med dem och lyssna på dem. Även deras externa kommunikation präglades av ett omvänt fokus jämfört med resten av branschen.

– Alla andra kommunicerade på samma sätt med tänkbara uppdragsgivare som målgrupp. Vi kom fram till att vi skulle kommunicera med kandidaterna istället. 

Poyan Karimi berättar att en av kommunikationssatsningarna var inspirerad av Red Bull.

– Red Bull aldrig säger något om att de har en god energidryck, utan visar upp vad det kan leda till när man dricker den. Vi började sponsra extremsportare, som surfare, katamaranseglare och fallskärmshoppare. En av våra reklamfilmer med just fallskärmshopp blev en viral succé.

Budskapet som riktades till kandidaterna var: ”Kom till Oddwork och förverkliga din dröm – oavsett vad du har för dröm”. 

Kommunikationen gav effekt; de fick in attraktiva kandidater, och dessutom var det några av bolagets kunder som uppmärksammade hur bra de arbetade med sitt varumärke som arbetsgivare. Det kom önskemål om att de skulle hjälpa kunderna med samma sak, det vill säga att bli attraktiva arbetsgivare för en specifik målgrupp – och så föddes den nya inriktningen på employer branding.

– När vi bestämde oss för att satsa på employer branding år 2016 var termen rätt ny, och vi har arbetat oss fram till hur vi jobbar med strategier som fylls med taktiker för att kunna driva en förflyttning för våra kunder. Nu har vi också utvecklat flera teknikbaserade verktyg som vi driver i separata bolag inom samma koncern.

De tre entreprenörer som grundade Oddwork år 2012 har förstås fått ett antal nya kollegor sedan starten. För närvarande är de 45 anställda, och har nått dit utan att ta in en enda krona i kapital, konstaterar Poyan Karimi.

– Vi har inte heller tagit några lån, utan hela tiden kunnat se till att ha ekonomiskt utrymme för att växa. Faktum är att fram till pandemin hade bolaget funnits i 86 månader, och under 85 av dem hade kassaflödet varit positivt.

Han förundras över det utbredda suget efter att få in kapital från investerare för att starta eller utveckla sina bolag.

– Vi brukar ge ett grundråd till alla som vill starta bolag: 'Dream big, start small – but start'. Det är mycket värt att ha byggt bolaget med eget kapital. Visst kan det vara svårt, men vet du vad jag tror att de flesta tycker är allra svårast? Jo, det är att ha tillräckligt med tålamod.