En undersökning från TietoEvry visar att 78 procent av svenskarna som arbetar hemifrån under coronakrisen tycker att det fungerar bra. Det gäller både hur organisationen ställt om till distansarbete men också hur den närmaste chefen lyckas hålla verksamheten igång med hjälp av digitala verktyg.
I Sverige har distansarbete varit ett vanligare alternativ än i många andra länder, men är det på väg att förändras? Och hur påverkar det vårt framtida sätt att arbeta?
Enligt konsultföretagen Boston Consulting Group och Global Workplace Analytics, kommer distansarbete att vara betydligt vanligare efter krisen. De skissar på ett tiofaldigande av andelen distansarbetande i USA mot slutet av 2021. Viljan att arbeta hemifrån emellanåt har funnits i årtionden, men chefers misstänksamhet mot personalens arbetsmoral har bromsat utvecklingen. Nu har krisen visat att det fungerar. Konsulterna vill därför peka på några scenarier för den nära framtiden.
Nytt synsätt
- Flexibla upplägg blir norm, istället för ett sätt att locka och belöna personal.
- Företag inser att de kan spara in på lokalyta.
- I takt med att vi vänjer oss vid videomöten minskar behovet av affärsresor vilket spar tid, pengar och minskar klimatavtrycken.
- Personal inser att de kan spara restid de dagar de inte behöver pendla till arbetsplatsen.
- Även andra än kontorsyrken lär sig distansarbeta, som vården och skolan.
- Kraven på riskanalys och krisberedskap ökar hos företagen.
- Nya innovationer inom kommunikation kommer att utvecklas i krisens spår.
- Förändrade konsumtionsmönster: Affärsresebyråer, lunchrestauranger, kontorsuthyrare kommer att få en mindre marknad, medan heminredning, digitala nöjes- och nyttotjänster samt hemleveranstjänster kommer att öka.
Källa: BGC/Global Workplace Analytics
Den här texten är sedan tidigare publicerad i Civilekonomen.
Publicerad
Uppdaterad