Det finns många anledningar till att välja ett liv som företagare, men det är sällan man hör någon lyfta fram möjligheten att få arbeta med försäljning som en av drivkrafterna. Försäljning anses ofta vara en krävande del av företagandet; ett nödvändigt ont. 

Så behöver det absolut inte vara, menar Martin Strömqvist, medgrundare av företaget Universum och vice vd på Karriärföretagen. I boken ”Den naturliga försäljningen” berättar han om ett alternativt förhållningssätt som grundar sig i att försäljning ska handla om att bygga och vårda relationer. 

– Traditionellt har försäljning setts som något rätt mekaniskt, vilket präglat metoder och säljutbildningar genom åren. Det handlar då om att nöta in ett repetitivt beteende, vilket förstås blir alltför opersonligt och därmed tråkigt, säger han.

Alternativ till traditionella metoder

Han påpekar samtidigt att han inte vill förkasta de olika metoder som finns, utan snarare erbjuda just ett alternativ. 

– Vi är alla olika, och en del kan tycka att det låter skrämmande att arbeta med relationer istället för någon slags ”ABC-metod” eller vad den kan heta. Då kanske det är mycket bättre för dem att hålla fast vid metoden, säger Martin Strömqvist.

Å andra sidan uppfattar han att det är många andra som istället ryggar tillbaka inför teknikerna – och att det mekaniska synsättet på försäljning dessutom ger det onödigt låg status.

Behöver plocka fram kreativiteten

Han vill alltså lyfta fram att försäljning kan vara något naturligt. 

–  En grundbult är förmågan att bygga relationer, och det är något som jag är övertygad om att vi alla har inom oss. Dessutom bygger försäljning på kreativitet, vilket vi åtminstone hade som barn. Nu gäller det att kunna plocka fram den på nytt. 

Några andra viktiga utgångspunkter är att kunna och våga tro på saker, samt att ha en lösningsorienterad inställning.  

– Inga konstigheter, med andra ord. Genom att arbeta på det här sättet är jag övertygad om att försäljningen kommer att bli både framgångsrik och rolig, säger Martin Strömqvist.

7 tips för företagare att få fart på införsäljningen

Martin Strömqvist har formulerat sju ”nycklar” till en naturlig försäljning som ger dig både nya affärer och glädje: 

  1. Få dina kunder att vilja träffa dig. Istället för att se försäljning som ”att sälja” kan du betrakta det som att bygga relationer. Att lära känna människor och skapa förtroende blir målet, vilket ofta är mer givande än själva transaktionen. Varje kundmöte blir en social och meningsfull interaktion, snarare än ett krav.
  2. Tro på det du säljer. När du tror på sin produkt eller tjänst, blir det lättare att prata om den med passion och autenticitet. Att känna att du verkligen hjälper kunderna ger en känsla av stolthet och mening. 
  3. Älska hinder. När du stöter på motgångar, analysera och anpassa dig för att stärka ditt arbetssätt. Varje hinder blir en utmaning som väcker kreativiteten och gör försäljningen till mer av ett spel. 
  4. Ge mer. Genom att fokusera på att överleverera och överraska kunderna med extra värde, kan du känna en stolthet i att ge – samtidigt som du bygger långsiktiga relationer och lojalitet. Det är alltid belönande att se kunder bli positivt överraskade och glada. 
  5. Skapa rätt inställning. Att förändra din mentala inställning från ”jag måste sälja” till ”jag vill hjälpa” minskar pressen och gör det lättare att hitta glädjen i möten. När du går in med en positiv och öppen inställning kan små framgångar kännas som stora segrar. 
  6. Lär av dina framgångar.  Genom att analysera vad som redan fungerar kan du bygga vidare på dina styrkor, och eliminera stressiga eller ineffektiva strategier. Det är tillfredsställande att förstå dina egna framgångar och känna att du gör framsteg. 
  7. Starta din framgångsspiral. När du börjar se resultat från dina relationer och insatser, byggs självförtroendet upp. Detta skapar momentum, där varje framgång leder till nästa. Att känna att försäljningen blir allt mer framgångsrik ger energi och gör processen mycket mer njutbar. 

Källa: ”Den naturliga försäljningen” av Martin Strömqvist