På frågan ”Hur ofta har du irriterat dig på dina kollegor under 2023?” i undersökningen svarade 27 procent av it-akademikerna ”någon gång i veckan”, och 5 procent valde alternativet ”varje dag”. Med andra är det totalt 32 procent som varje vecka känner sig irriterade på en kollega.

Även om det låter som en hög siffra så är det ändå lägst bland Akavias professioner och en bra bit från de som ligger i irritationstoppen, nämligen kommunikatörer (45 procent någon gång i veckan eller varje dag). Därefter kommer samhällsvetare med 40 procent.

Det finns dock en viss skillnad mellan kvinnliga och manliga it-akademiker; bland kvinnor irriterar sig 40 procent minst en gång i veckan på någon kollega, medan andelen män ligger på 27 procent.

En av tre it-akademiker irriterar sig på dåligt samarbetsklimat

När det gäller frågan ”Vad irriterar du dig på hos dina kollegor?” särskiljer sig it-akademiker från övriga professioner genom att alternativet ”är dålig på att samarbeta” hamnar allra överst på listan med 33 procent. En tänkbar tolkning är att it-akademiker i ännu högre grad än andra har projektbaserade arbetsuppgifter, och därmed är mycket beroende av att samarbetet fungerar smidigt.

I övrigt påminner topplistan om de andra yrkesgrupperna. Till exempel ligger sådant som ”saknar respekt för andras tid” (30 procent irriteras av det) och ”negativ attityd” (30 procent) i toppskiktet, precis som hos de andra professionerna. Det senare är något som irriterar de yngsta medarbetarna extra mycket: hela 52 procent av it-akademikerna under 30 år har valt det svarsalternativet.

Statligt anställda it-akademiker har mindre tålamod med negativ attityd

Tittar man istället på vilken sektor de jobbar inom så sticker it-akademiker som är statligt anställda ut, där 41 procent irriterar sig på kollegor med negativ attityd.

Även härskartekniker är något som irriterar rätt många, inte minst då kvinnliga it-akademiker där andelen ligger på 32 procent, jämfört med 24 procent bland männen.

En skillnad mellan könen märks även när det gäller irritationsmomentet ”inkluderar inte andra i samtalet”: 21 procent av kvinnorna och 12 procent av männen.

Tamara Mašković Wängborg– För en chef kan det vara en stor utmaning att hantera irritation mellan kollegor, men det är en ytterst viktig uppgift som kan bli verksamhetskritisk eftersom irritation mycket väl kan eskalera till rena konflikter, säger Tamara Mašković Wängborg, specialist på konflikthantering på Medlingscentrum och författare till boken ”När samarbetet skaver”.

Hon upplever ofta att när hon möter irritation på en arbetsplats så finns det väldigt mycket mer ”under ytan”.

– Det är som toppen på ett isberg, där det mesta ligger dolt. Men på ett företag kan det riskera att snabbt komma upp till ytan, och då har det redan gått för långt. Så det gäller för chefen att ta hand om situationen i tid.

Trafikljusmöten en väg att lösa irritationsmoment

En förutsättning för att kunna göra det är att det finns bra former för att lyfta frågor om sådant som är obekvämt i arbetsmiljön. Tamara Mašković Wängborg är medgrundare av Medlingscentrum där de använder något som de kallar ”trafikljusmöten”.

– Chefen samlar sin grupp tre eller fyra gånger per år och utgår från frågeställningen ”Vad finns det i vår arbetsmiljö som fungerar bra respektive dåligt?”. När alla har satt upp sina lappar på whiteboarden brukar det vara tydligt vilka områden som behöver prioriteras för att förebygga konflikter och missnöje.

Läs också: Så kan konflikter skapa utveckling