När någon bemöter oss på ett otrevligt sätt kan vi välja mellan tusentals reaktioner.

– Ord har bara den makt som mottagaren tillåter. När du har förstått det kan du öva på det resten av livet. Jag måste inse att mina känslor är mitt ansvar, de uppstår i min hjärna, säger den norska psykologen och konflikthanteraren Jan Atle Andersen.

En känsla är inte något som någon annan ger oss, utan något som vi skapar själva.

– Jag glädjer mig och blir glad, jag irriterar mig och blir sur. Känslor är en aktiv process som vi skapar, förklarar han.

Läs också: Ta makt över dina känslor - psykologen tipsar

Visst väcker det en massa känslor om någon kallar dig för en idiot. Men det viktigaste där och då är att inte dras med, menar han.

Jan Atle Andersen– Lär dig räkna till tio – eller sjutusen – om så krävs, eller svara inte alls. Fråga dig själv hur du vill reagera, det tar dig ut ur känslorna, förklarar han.

Det låter kanske enkelt, men är långt ifrån det. När du får ta emot hårda ord med otrevligt tonfall och står där mitt uppe i en het diskussion med blossande kinder – ja då är det inte helt lätt att komma ihåg att ord bara har den kraft du tillåter dem. För att undvika att hamna i konflikt menar Jan Atle Andersen att vi måste ta ett steg tillbaka.

– Tar man en paus och går i väg blir det lättare att agera så som man vill, att välja vänlighet, och då behöver inte diskussionen leda till en konflikt. Efteråt kan du gratulera dig själv till din seger över dig själv.

Läs också: Så hanterar du avundsjuka på jobbet

För att undvika att dras med i andras konflikter som egentligen inte berör dig, rekommenderar Jan Atle Andersen att du aldrig ska delta i skvaller.

– Börjar någon prata om någon annan i fikarummet så gå därifrån eller säg ifrån att du inte vill ta del av det, säger han.

Skvaller är inte bra för någon av parterna.

– Det säger mest om den som skvallrar, säger han.

Och det gäller att hålla sig utanför konflikter som man inte själv är inblandad i.

– Det bästa är att inte blanda sig in i konflikten. Då bidrar man inte till att den växer, säger Jan Atle Andersen.

Läs också: Så funkar motivation

Tio steg till att lösa en konflikt på jobbet

  1. Ingen ska sjukskrivas under en konflikt. Det riskerar bara att förvärra situationen.
  2. Se till att de inblandade inom kort får sätta sig ner till samtal. Jan Atle Andersen brukar sätta av två till tre dagar där de får tala med varandra.
  3. Undvik alla samtal om konflikten
    före mötet.
  4. Undvik att skrika åt varandra – det gör bara konflikten värre.
  5. Håll en vänlig samtalston.
  6. Berätta vad ni känner nu för varandra.
  7. Tala med varandra.
  8. Titta på den du talar med.
  9. Säg du och inte han eller hon
  10. Dra inte ut på konflikthanterin­gen. Har den inte gått att lösa på tre dagar så är det inte möjligt.

Utmaningar löser du bäst med stöd

Du som har en utmanade  arbetssituation kan kontakta Akavias rådgivning. Där finns erfarna förhandlare/ rådgivare  som kan ge stöd och råd  om det hettat till på jobbet.  Här kan du få hjälp.