Många jobbintervjuer innehåller någon fråga i stil med ”Kan du berätta lite om dig själv?”. Så missa inte chansen att dra nytta av den – förbered ett svar där du säljer in dig själv. Se det som din hisspitch för varför de ska välja dig.

Lisa-Rosengren Foto Åsa Siller – Min erfarenhet är att de flesta arbetssökande inte kan hantera den frågan. De vet varken hur de ska börja eller när det är dags att sätta stopp, säger Lisa Rosengren, karriärrådgivare på TRR och författare till ”Karriärhandboken – en praktisk guide för dig som vill vidare i arbetslivet”.

Hon har arbetat med rekrytering i 15 år och beskriver delen där arbetssökande får berätta fritt som en ”förrätt” under intervjun.

– Det är en aptitretare, så tänk på att hålla dig kort. Du bör inte prata längre än tre till fem minuter, och utgå från att det ska vara en effektiv pitch där du lyfter precis det som är relevant i sammanhanget.

Läs också: Ställ rätt frågor på jobbintervjun

När hon själv har ställt frågan till arbetssökande har det hänt att de ”babblat på i 20 minuter”, och många gånger använt tiden till att rabbla sin cv.

– Rekryteraren har redan koll på din cv, så att återberätta den är bara bortkastad tid – för er båda.

Ett annat vanligt misstag som Lisa Rosengren har stött på är att det blir för mycket om den privata sfären eller annat som inte är relevant för tjänsten.

– En del har också pratat om sådant som ligger långt tillbaka i tiden, och det är sällan det viktigaste att lyfta fram, säger hon.

Läs också: Går du i jobbytartankar - så här kommer du vidare

Det är mycket svårt att spontant hålla sig till några få minuter, så det gäller att öva ordentligt i förväg.

– Träna på familjemedlemmar, be dem komma med feedback och spela även in dig själv så att du lättare kan upptäcka vad som behöver vässas.

Du behöver inte ha hela svaret inövat, men se till att du har några tydliga stolpar som du kan hänga upp det vid, tipsar hon.

– Du bör ju ha med dig ett block till intervjun, så att du kan göra anteckningar under tiden. Skriv ner de viktigaste stolparna i blocket, så kan du snegla på dem om du känner att du behöver det.

Bli medlem i Akavia

Akavia är förbundet för dig som är akademiker. Genom oss får du råd och stöd genom hela arbetslivet. Akavia ger dig full utväxling på din karriär. Läs mer om vad du får som medlem.

”Berätta om dig själv” – så svarar du

Tre till fem minuter, mer tid än så bör du inte ta av arbetsintervjun när du uppmanas säga något om dig själv. Karriärrådgivaren Lisa Rosengren tipsar om hur du kan lägga upp ditt svar:

  1. Visa intresse och entusiasm
    ”Starta direkt med jobbfokus, och börja med en del som vi kan kalla ´Kul´. Här kan du berätta om vad det är som gör att du tycker är roligt med den inriktning du har, till exempel ’Jag är en person som brinner för att XXXX’. Det är också viktigt att du visar det jag kallar ’glittret’, det vill säga att du har intresse och engagemang. Ta chansen att visa att du har energi och en positiv utstrålning.”
  2. Berätta om kunskaper
    ”Nästa steg är ’Kan’-delen, där du lyfter fram några av dina förmågor som är relevanta för tjänsten. Du kan säga något i stil med ’Som ni har sett på mitt cv har jag lång erfarenhet av att jobba som XXXX, där jag har arbetat med YYYY och ZZZZ’. Matcha det mot vad de efterfrågar, och plocka godbitarna ur din samlade kompetens. En variant är att peka på din utveckling eller att nämna vilken som är den röda tråden i ditt arbetsliv.”
  3. Lyft fram några personliga egenskaper
    ”Sedan kommer vi över till det som kort och gott kan kallas ’Är’. Vad är viktigast att berätta om när det gäller dina personliga egenskaper? Du kan till exempel säga ’Som person uppskattas jag för att jag är XXXX, och jag ser alltid till att YYYY.’ Ta upp de tre egenskaper som är mest relevanta. Om du rabblar upp fler kommer de inte komma ihåg det i alla fall, och dessutom rinner tiden iväg.”
  4. Säg något om vad du vill
    ”Därefter kan det vara lämpligt att börja avrunda, genom att gå över till ’Vill’-delen. Där kan du nämna något om dina visioner och tankar framåt, som givetvis ska vara nära kopplade till tjänsten du söker. Beroende på hur mycket du vet om vad rollen innebär kan du även säga exempelvis ’Det jag ser att jag kan bidra med är XXXX’ eller möjligen ’Det jag lockades av när jag såg den här annonsen var YYYY’, även om du säkert får en konkret fråga om det senare under samtalet.”
  5. Gör en tydlig avslutning
    ”Till sist kan du – om du vill – säga något ytterst kort om vad du gör privat. Det är inte nödvändigt, men kan vara relevant speciellt om du till exempel har ett fritidsintresse som har bäring på jobbet. Allra sist bör du i alla gör en tydlig avslutning, exempelvis ’Jag är jätteglad över att få vara här, och det där var lite kort om mig – ställ gärna frågor om det är något mer ni undrar.’”

Läs också: Listan på chefernas bästa egenskaper