Jurister som söker jobb hos de hetaste arbetsgivarna inom statens myndigheter ska vilja jobba jämställt,  vara engagerade, ansvarstagande intresserade av digitalisering och modern kommunikation.

Åklagarmyndigheten och Domstolsverket är två av de arbetsgivare som svenska juridikstudenter helst vill arbeta med, visar en aktuell undersökning från Universum. Vi har frågat vad som krävs för att få jobb hos dem.

Juristers personliga egenskaper viktigast vid jobb på statliga Åklagarmyndigheten

Sofia Forsberg, teamledare på personalavdelningen, Åklagarmyndigheten.

Sofia Forsberg. Foto: Thomas Carlgren.Vad söker ni hos blivande medarbetare?
– Vi söker engagerade, ansvarstagande och drivna medarbetare som vill arbeta i en dynamisk och spännande verksamhet. Som åklagare är det viktigt att man känner sig trygg att fatta beslut, är självgående och har en hög stabilitet.
– För att kunna söka anställning som åklagaraspirant behöver man vara notariemeriterad jurist vid tings- eller förvaltningsrätt. Det finns även möjlighet att som mer erfaren jurist söka anställning som extra åklagare, i de fall man vill prova på yrket som åklagare eller om man vill byta karriär.

Vilka ser du som de viktigaste förändringarna när det gäller vilken kompetens som efterfrågas?
– Digitaliseringen och nya moderna sätt för kommunikation och samarbete har slagit igenom stort i de flesta branscher, vilket påverkar de kandidater som söker sig till oss och vilket även ställer krav på oss som arbetsgivare.

Vad kommer att ha förändrats om tre år?
– Det kommer att vara en fortsatt utveckling inom digitalisering och smarta arbetssätt.

Egenskaper och kunskaper för jurister  som vill jobba på Åklagarmyndigheten:

  • Engagerad, ansvarstagande, driven och samarbetsfokuserad, trygg, självgående och stabil.
  • Digitalisering.
  • Som åklagaraspirant behöver du vara notariemeriterad jurist vid tings- eller förvaltningsrätt. Erfarna jurister kan söka anställning som extra åklagare.

Jurister som vill jobba på ststliga Domstolsverket ska vara intresserade av förändring och jämställdhet

Sara Sundelin Ronqvist, HR-specialist, Domstolsverket

 Sara Sundelin Ronquist. Foto: Per Carlsson.Vad söker ni hos blivande medarbetare?
– Hos oss finns många spännande utmaningar och yrkesroller. Vi söker inte efter en specifik kompetens, erfarenhet eller personlig egenskap utan en relevant profil som matchar rollen.
– Vi söker alltid efter skickliga och de bäst lämpade juristerna till att bli domare.

Vilka ser du som de viktigaste tendenserna när det gäller vilken kompetens som efterfrågas?
– I en värld där förändringstakten och komplexiteten ökar tror vi i Sveriges Domstolar att några viktiga kompetenser framöver kommer vara förändringsbenägenhet och digital förmåga.

Hur tror ni att kraven på arbetsgivaren kommer att ha förändrats om tre år?
– Vi har genomfört en intern enkätundersökning och ett antal djupintervjuer, där våra medarbetare lyfter fram att de vill ha en trygg anställning, det vill säga trygga anställningsvillkor och bra medarbetar- och ledarskap. Att vi som arbetsgivare aktivt jobbar med hållbar arbetsmiljö och har en helhetssyn i vår verksamhet tror vi kommer bli allt viktigare. Utifrån resultatet på våra undersökningar ser vi att kraven på att jobba mer jämställt och ännu mer med mångfald är viktigt.

Kan du tipsa om hur en kandidat ska formulera sitt cv för att få komma på intervju hos er?
– Tre nyckelord är: kort, tydligt och relevant.

Egenskaper och kunskaper för jurister  som vill jobba på Domstolsverket:

  • Förändringsbenägenhet och digital förmåga.
  • Intresse för att jobba jämställt och med mångfald.
  • Kort, tydligt och relevant cv.