Två av fem kvinnor som pluggat till personalvetare, och en av tre män inom samma bransch stör sig på kollegornas härskartekniker. 

På frågan ”Hur ofta har du irriterat dig på dina kollegor under 2023?” i medlemsundersökningen svarade 27 procent av personalvetarna ”någon gång per vecka” och 6 procent ”varje dag”. Det innebär alltså att totalt 33 procent varje vecka känner blir irriterad på en kollega.

Det är en stor andel, men samtidigt färre än i de flesta andra professioner inom Akavia. Det är bara it-akademiker som ligger lägre (32 procent någon gång per vecka eller varje dag) medan kommunikatörer (45 procent) och samhällsvetare (40 procent) ligger i topp.

Två av fem personalvetare ogillar negativ attityd på jobbet

När det gäller frågan ”Vad irriterar du dig på hos dina kollegor?” är det ”negativ attityd” som hamnar i topp. 40 procent av personalvetarna irriterar sig på detta, och även i de flesta andra professionerna är det högst placerat bland irritationsmomenten (undantaget är it-akademiker, som istället lyfter fram ”är dålig på att samarbeta”).

Personalvetarna sticker dock ut när det gäller svarsalternativet ”använder härskartekniker” som dels ligger högre placerat än hos andra, och dels genom att män i högre grad än kvinnor har valt det alternativet (38 respektive 31 procent). Inom andra professioner är det tvärtom.

Något annat som särskiljer personalvetare i undersökningen är att irritationsmomentet ”kommer oförberedd till möten” har hamnat så högt som på fjärde plats på listan.

Irritationsmoment på jobbet kan få stora konsekvener för arbetsmiljön

”Låter andra ta en större arbetsbörda” är något som irriterar 32 procent av de manliga personalvetarna och 21 procent av kvinnorna. Hos ekonomer och jurister är förhållandet det motsatta, med en tydligt större andel bland kvinnorna.

– Överlag är den här typen av irritation sådant som verkligen kan få konsekvenser för arbetsmiljön. Det kan lätt skapa en negativ arbetskultur, där medarbetare är stressade och frustrerade över det de ser som tillkortakommanden hos varandra, säger Tamara Mašković Wängborg, specialist på konflikthantering på Medlingscentrum och författare till boken ”När samarbetet skaver”.

I förlängningen kan det leda till att medarbetarna blir oengagerade, vilket är det allra mest skadliga för verksamheten, konstaterar hon.

– Undersökningen visar tydligt att sådant här upptar en alltför stor del av medlemmarnas vardag. Det är mycket energi och fokus som går åt till att hantera konflikter eller ”skav” på arbetsplatsen.

Ledare behöver ta irritationsmoment på allvar

Det finns också en uppenbar ”smittorisk” med den här typen av negativa känslor på en arbetsplatsen.

– Som ledare ska man ta allvarligt på information och signaler om att medarbetare är irriterade på varandra. När det adderas ytterligare situationer kan det till slut eskalera och bli uttalade konflikter, säger Tamara Mašković Wängborg.

Så länge det ligger kvar känslor av irritation kommer det gradvis också att skada relationerna mellan medarbetarna.

– Om det inte finns tajta relationer i en arbetsgrupp, blir det förstås en sämre sammanhållning och ett bristande samarbete. Något som får direkta konsekvenser på deras arbetsinsatser.

Läs också: Så kan konflikter skapa utveckling