Tidningen för dig som är medlem i Akavia
Annons Meritmind

Bygg ditt varumärke på LinkedIn

Publicerad

Att synas digitalt blir viktigare när vi inte kan ses fysiskt. Här berättar Meritminds Casper von Sivers och Martin Nyström hur du bygger en proffsig digital profil på LinkedIn.

Gör dig synlig för fler

LinkedIn är ett av de största digitala professionella nätverken. Bara i Sverige finns det tre miljoner användare. Casper och Martin arbetar dagligen med att söka nya talanger via LinkedIn.

– Att ha en proffsig digital profil minskar inte bara sårbarheten när man inte kan ses fysiskt utan hjälper dig även nå en obegränsad publik som kan ge många nya möjligheter i nya kontakter och jobb men även uppslag på idéer och projekt, säger Martin Nyström

Som privatperson är det viktigt att synas för att visa att man har en specifik erfarenhet eller kunskap av en viss bransch, ett system eller ett regelverk.

– Om du visar vad du kan blir det enkelt för fler att hitta dig och ta kontakt. Din profil jobbar åt dig på ett väldigt effektivt sätt utan att du eg behöver göra mer än att berätta vad du kan, säger Casper von Sivers.

Lättöverskådligt är viktigt

En profil på Linkedin ska vara lättöverskådlig och visa aktuell status medan ett CV är mer innehållsrikt. Enligt Martin ska det max ta 10 sekunder att få en överblick av en profil. Ange det som är aktuellt samt de viktigaste nyckelorden, kunskaperna och erfarenheterna.

Casper von Sieverts och Martin Nyström.

Boosta dig!

Det viktigt att sticka ut och utgå från vad de som läser din profil är intresserade av att veta om dig. Det gör du genom att följa akronymen: BOOST

Bransch: Ange vilken bransch du arbetar i
Ort: Ange var du arbetar och bor
Optimeringsord: Ange nyckelord för dina kompetenser i punktform, till exempel erfarenhet av IFRS, systemimplementation eller förändringsarbete.
System: Ange vilka system du kan.
Titel: Ange din titel och dess synonymer

Nyckelord och språk

Att ange optimeringsord på rätt plats är viktigt för att din profil ska vara sökbar. Rubrikerna är sökbara fält Därför ska du skriva titlar, företagsnamn och nyckelord i punktform i rätt fält. Ha endast en profil och använd det språk du arbetar mest med – vill du jobba internationellt kan du använda engelska nyckelord. Det är okej att ange titlar på både engelska och svenska. Vi rekommenderar inte att ha två profiler på olika språk.

Aktivitet = värde

LinkedIn är en plattform som premierar aktivitet. Skapa därför en rutin som innebär att du tex gillar, kommenterar och delar ett antal inlägg/vecka eller skapar kontakt med ett visst antal personer. Genom att göra detta har du redan gjort mer än vad majoriteten av de flesta av LinkedIns användare gör.

Fler tips?

Vill du ha mer hjälp med att förbättra din LinkedIn-profil eller veta hur det är att arbeta som interimskonsult på Meritmind? Titta på vårt webinar eller kontakta Casper eller Martin: casper.vonsivers@meritmind.se

martin.nystrom@meritmind.se

Publicerad

Meritmind