Vid det här laget vet de flesta att det är bättre att arbeta fokuserat än att hoppa mellan olika uppgifter. Att ett även en kort avbrott i arbetet kan innebära en lång tid för att komma in i rytmen igen. För många var räddningen undan störande kolleger i kontorslandskapet att helt enkelt ta hem jobbet och sitta ostörd i lugn avskildhet. Sen kom pandemin och det blev lika trångt hemma.

Den som ofta blir avbruten av telefon eller mejl sänker tillfälligt sin IQ med tio punkter, vilket motsvaras av en sömnlös natt eller att komma full till jobbet.

Men är det så farligt att bli avbruten egentligen?
Enligt forskning som Aytekin Tank, grundare till IT-företaget JotForm hänvisar till i en krönika i Fast Company, kan snabba byten mellan olika uppgifter sänka produktiviteten med så mycket som 40 procent. Den som ofta blir avbruten av telefon eller mejl sänker tillfälligt sin IQ med tio punkter, vilket motsvaras av en sömnlös natt eller att komma full till jobbet. Han pekar även på forskning som visar på höjda kortisolnivåer vid upprepade fokusförflyttningar.

Mycket talar alltså för att distraktioner är dåliga. Samtidigt ökar antalet distraktioner i samhället lavinartat. Så vad kan man egentligen göra. I sin krönika lyfter Aytekin Tank fram några strategier:

Arbeta med din otålighet

Istället för att vara slavar under vår otålighet och längtan efter snabb bekräftelse, som likes och kommentarer i sociala medier, kan vi använda otåligheten som ett verktyg. Ge dig själv kortare tid att utföra en uppgift, stäng av telefonen och ge järnet.

porträtt man medelålder profil glasögon

Aytekin Tank, vd Jotform.

Pressbild

Rensa hjärnan från skräp

Börja dagen med att skriva ned det du tänker på, utan att redigera eller sudda. Låt det ta max en halvtimme eller till dess att fyllt ett par sidor. Aytekin Tann berättar att det första han skriver brukar vara klagomål och sedan disparata hugskott. Men sedan, när detta väl är nedtecknat, kommer de meningsfulla tankarna fram. Läs igenom, spar om det är något användbart och släng resten.

Bemöt distraktionen

Hur du bemöter en distraktion kan delas upp i tre delar.

  1. Först noterar du vad som händer och vilka alternativ du har. Kan du ignorera distraktionen eller måste den bemötas direkt?
  2. Det andra är en kort reflektion över vilka konsekvenserna blir om du jobbar vidare eller om du tar tag i det som distraherar.
  3. Slutligen, välj och stå för ditt val. Du kan inte jobba vidare och samtidigt fundera över vem det var som ringde och vad den personen eventuellt ville.

Inre distraktioner

Ibland är det inte yttre distraktioner som stjäl fokus från arbetet. Vi kan bli hungriga, trött eller överväldigas av en känsla av meningslöshet. Vad man kan göra då, enligt Aytekin Tank, att stanna upp, identifiera känslan – trött, uttråkad, uppspelt? Acceptera känslan utan att döma, lägg den åt sidan och återgå till jobbet.

Öva tills du lyckas.