Aspekt

Arbetsmiljö

Psykologens råd till nyexade i krisen: ”Försök att inte ta det personligt"

Publicerad

Upprätthåll vardagliga rutiner, påminn dig om dina styrkor och sök sociala sammanhang. Det är några saker som kan hjälpa nyexade att behålla motivationen på en svårare arbetsmarknad under den pågående coronapandemin, enligt psykologen Betti Lukic.

Många känner säkert igen sig. Med en färsk högskole- eller universitetsexamen i bagaget skulle jakten på drömjobbet påbörjas 2020. Så drabbas samhället av en rejäl virussmocka, med sociala restriktioner, ekonomisk nedgång, hög arbetslöshet och tuffare arbetsmarknad som följd. I ett sådant läge, när ens jobbansökningar möts av avslag och ens karriärplaner skjuts på framtiden, är det inte konstigt om motivationen sviktar och självförtroendet får sig en törn. Akavia Aspekt ringde upp Betti Lukic, psykolog på Arbetsförmedlingen, för att be henne komma med tips på hur jobbsökande kan förhålla sig till denna osäkra och prövande situation.

Jag tycker att man ska försöka ha samhällsperspektivet och inte ta det personligt. Din kompetens finns kvar även om det kan vara svårt just nu att hitta jobb på grund av sämre utbud på arbetsmarknaden. Det är bra att påminna sig om att detta är en tillfällig situation som återgår till det normala, säger hon.

Känslan av ovisshet inför framtiden och av att inte ha mer kontroll i nuläget är jobbig för många, berättar hon.

—Vi är vana vid att leva i ett friare samhälle, men nu har vi olika direktiv att anpassa oss till samtidigt som många känner att de inte kan påverka sin jobbsituation på grund av den tuffare arbetsmarknaden. Då behöver vi skapa och ha kontroll över det vi kan – till exempel våra dagar, säger Betti Lukic.

Även om det råder en speciell situation med sociala restriktioner, och även om man just nu inte har ett jobb att gå till, bör man alltså försöka upprätthålla sina vardagliga rutiner. Det kan vara att gå upp vanlig tid på morgonen och sedan ha ett schema för dagen, vilket kan ge en känsla av kontroll och trygghet trots det osäkra läget.

Genom att ta hand om sig på det sättet och ha struktur på dagen, istället för att exempelvis ligga kvar i sängen, så talar man också om för sig själv att man är värdefull och viktig, säger Betti Lukic.

Hur stor skillnad kan en rutin egentligen göra för ens välmående?

— Det gör större skillnad än många tror därför att en bibehållen struktur i vardagen bidrar till en känsla av meningsfullhet och att det man gör eller upplever fyller en funktion för en själv. Det minskar riskerna för att hamna i passivitet som kan utvecklas till en depression om det får fortgå.

Det kan även vara en fördel att söka sig till och aktivera sig i någon form av socialt sammanhang, till exempel en hobby eller föreningsverksamhet. På grund av de sociala restriktionerna är många aktiviteter inställda, men Betti Lukics rekommendation är att försöka bibehålla ens vanliga sociala kontakter så långt det är möjligt.

— Det finns stora möjligheter via nätet. Oavsett om man har ett jobb eller inte är sociala sammanhang viktiga nu när det kan kännas tungt för många och situationen kan vara nedslående. Att delta i sociala sammanhang kan även bidra till en känsla att det finns annat i livet att bry sig om, säger hon.

Ett annat råd från Betti Lukic är att göra en inventering av ens egenskaper och färdigheter.

När utbudet av jobb är lägre och man kan mötas av negativa beslut kan det hjälpa att påminna sig om sina styrkor. Vi tenderar att fastna i det negativa, det är ofta vad våra hjärnor kommer ihåg. Då är det klokt om man medvetet balanserar upp det genom att formulera och tydliggöra det som man är bra på. Det kanske inte är så enkelt men man kan träna sig på det och börja i små steg, snarare än att försöka ta jättekliv direkt. Man kan till exempel väga upp varje negativ tanke med två-tre positiva, säger hon.

Coronapandemin är utan tvivel en prövning på många olika sätt – men de flesta människor har sannolikt varit med om tidigare motgångar i livet. Dessa erfarenheter kan man dra nytta av idag, enligt Betti Lukic.

— De strategier som man använde för att överkomma och ta sig igenom tidigare motgångar kan man också använda nu. Därför kan det vara värdefullt att tänka över sina erfarenheter och se dem som tillgångar.