Rent generellt ligger svenska organisationer och företag globalt sett efter vad gäller kompetensförsörjning, men det finns undantag. Insikts- och undersökningsföretaget Origo Group är ett av dem. De har medvetet valt att ha med kompetensförsörjning i sin strategiplan.

– Kompetensförsörjningen är otroligt viktig för medarbetarnas utveckling och företagets framgång, och vi har en vd som är väldigt intresserad av HR och det underlättar det här arbetet, säger Lotta Widercrantz.

Intresset stannar inte vid vd:n. Lotta Widercrantz förklarar att hon själv kan tala hur länge som helst om kompetensförsörjning.

– Jag tror att om man satsar på personalen, jobbar med kompetensförsörjning och tydligt visar att man vill stötta medarbetarna att nå sina mål, får man otroligt mycket engagemang tillbaka, säger hon.

Bli medlem i Akavia

Akavia är förbundet för dig som är akademiker. Genom oss får du råd och stöd genom hela arbetslivet. Akavia ger dig full utväxling på din karriär. Läs mer om vad du får som medlem.

Enligt Lotta Widercrantz ger detta flera positiva effekter. Bland annat ökar det effektiviteten inom företaget och minskar personalomsättningen. Det leder också till ett trevligare arbetsklimat där personalen trivs och känner sig viktig.
– Och det blir roligt på jobbet, säger hon.

I stället för att leta efter talanger utanför företaget tror de på att bygga upp den redan befintliga kompetensen.
– Vi vill gräva där vi står.

Origo Group har drygt 100 fast anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Linköping. Utöver de fast anställda har de drygt 500 timanställda konsulter. Lotta Widercrantz ansvarar för allt operativt arbete.

För att nå ut med budskapet till alla i organisationen betonar hon att dialogen mellan personalen och den närmaste chefen är viktig. Låt det ta tid, lyssna och samla in vad det är medarbetaren vill, och börja sedan kartlägga vilken kompetens som finns internt på bolaget.

– Så kan man börja arbeta med de delarna och kommunicera till företaget vad det leder till.

När alla medarbetare får vara med på resan och ge sin input kan det skapa gemenskap och styrka genom känslan av att man gör det tillsammans.

– Det behöver också genomsyra hela HR-strategin och tas upp redan vid rekrytering.

Vid rekryteringsprocessen betonar Lotta Widercrantz att det är viktigt att den får ta tid, så företaget får rätt medarbetare när man nyanställer. När det väl kommer in en ny medarbetare använder de en strukturerad onboarding.

– Med det menar jag att man kan använda sig av en utbildningsplan, checklistor, och en handledare eller mentor, så att den nyanställda kommer i gång så snabbt som möjligt.

En annan oerhört viktig faktor för att få till en fungerande kompetensförsörjning är ett närvarande ledarskap:
– En chef som ser medarbetarens potential och styrka, och som coachar, uppmuntrar och pushar.

Det gäller att se kompetensen som finns inom företaget, för vidareutveckling behöver inte innebära externa kurser.

– Att medarbetare inom företaget får utbilda varandra skapar också engagemang och känslan att vi hjälps åt som ett team.

Origo Group satsar medvetet på kompetensförsörjning, men det är ändå den enskilda individen som ansvarar för sin kompetens, både
i sin nuvarande roll och långsiktigt. Företaget vill att medarbetarna ska fråga sig hur de vill vara, och vad de vill göra för att själva utvecklas och långsiktigt bidra till företagets framgång. Därför jobbar de aktivt med och uppmuntrar till självledarskap.

– Vi vill att medarbetaren själv tar ansvar och hittar vägen framåt och arbetar därför aktivt med detta för att alla ska kunna vara med och påverka sin utveckling.

Så arbetar Origo Group med kompetens­försörjning i 6 steg

  1. Lägg tid på rekryteringsprocessen för att finna rätt medarbetare.
  2. Ta fram en strukturerad onboarding med medarbetare eller handledare.
  3. Skapa ett närvarande ledarskap som coachar, uppmuntrar och ser medarbetarnas potential och styrka.
  4. Se över kunskapen som finns i företaget och bygg upp intern vidareutbildning.
  5. Lyssna in vad medarbetarna vill, samla in information, kartlägg och genomför.
  6. Kommunicera en tydlig målbild och diskutera hur ni ska ta er dit.  Detta gör att det blir ett gemensamt projekt där alla får komma till tals, vilket skapar teamkänsla.

Läs också: Sverige tappar i kampen om kompetensen

Läs också: Smart kompetensutveckling – med interna resurser

Läs också: Utbildning för ett hållbart näringsliv

Kompetensutveckling är friskvård för huvudet

  • Behovet av kontinuerlig kompetensutveckling är stort och växande, vittnar både anställda och arbetsgivare om. Det är vanligt att arbetsgivare erbjuder anställda bidrag till kroppslig fysisk friskvård i olika former. Något liknande system för kompetensutveckling eller personlig utveckling – ”friskvård för hjärnan” – är däremot ovanligt. Det finns dock exempel på motsatsen.
  • På kommunikationsbyrån BCW till exempel har anställda två ”inspirationsdagar” per år som de själva bestämmer över. På Google har anställda en arbetsdag i veckan som de själva styr över.
  • Och i vårt grannland Finland kan friskvårdsbidraget även användas till kulturupplevelser.

Behovet av kompetensutveckling är större än någonsin

Här får medarbetarna fria inspirationsdagar

Behovet av vidareutbildningar ökar i takt med samhällets förändring

Hundra heta tips på kompetensutveckling