Linkedin är skyltfönstret för den som söker eller överväger att byta jobb. Tillväxttakten är hög; i dag har omkring 3,6 miljoner svenskar ett konto för sitt professionella nätverkande. Att Linkedin köpts upp av bjässen Microsoft för över 200 miljarder kronor understryker värdet hos portalen där arbetssökande och arbetsgivare möts.

Det har aldrig varit enkelt att ta sig in på arbets­marknaden som student, och coronapandemin har gjort det ännu tuffare. Enligt Mats Kullenberg, vd på rekryteringsföretaget Dreamwork, krävs en egen profil på Linkedin om du ska lyckas.

– Finns du inte där så finns du inte. För alla rekryterare är verktyget i dag det absolut viktigaste för att hitta lämpliga kandidater till tjänster, säger han.

Råden för att lyckas på Linkedin

  • Lägg in en nytagen bild på dig själv, helst leende.
  • Att använda nyckelord i rubriken ökar chansen för att någon ska hitta just dig.
  • En bra sammanfattning ökar chansen rejält att en rekryterare läser din profil. Skriv journalistiskt där 10 procent av innehållet består av nyckelord som du vill förknippas med.
  • Bygg upp din text i ”jag-form” genom att använda fraser som ”Jag har ett stort intresse av ...”.
  • Gör din profil minnesvärd genom att länka till bilder och videoklipp.

Källa: Dreamwork

Mats Kullenberg

Läs också: Så bygger du ditt personliga varumärke

Kontinuerlig uppdatering – ett måste

Men att ägna någon timme åt att lägga upp sin profil och sedan luta sig tillbaka räcker inte, menar han.

– Det är ett ständigt pågående arbete att söka jobb. Tänk på att vi som söker efter en nyexaminerad civilekonom med redovisningsbakgrund inte bläddrar igenom miljontals profiler. Det är söksträngar och algoritmer som gör första urvalet åt oss, och därför måste du sökoptimera. Vill du bli redovisningsekonom nämner du det och andra nyckelord ofta i texten. Skriv aldrig ”jag söker nya utmaningar”, utan vad du faktiskt vill jobba som.

Läs också: Så skaffar du nytt jobb - expertens tips

SPETSA PROFILEN

  • Dra nytta av varje del i din profil. Du kan välja att placera de olika delarna i valfri ordning. Börja med det som är mest relevant för dig.
  • För varje kontakt du har tiodubblar du chansen att någon besöker din profil.
  • Beslutsfattare skräms bort av överdriven användning av slagord och klyschor. Om du berättar om dina intressen, undvik ”jag gillar att träna och ...”. Nämn hellre något som är relevant för ditt personliga varumärke.

Han berättar att rekryterare använder Linkedin ihop med modulen Recruiter där önskad erfarenhet, nivå, och geografi skrivs in.

– Då dyker x antal kandidater upp och därefter börjar jag plöja. Det gäller alltså att finnas med i första sökningen, vilket du aldrig gör med en otydlig profil.

– Jag rekommenderar också alla att identifiera sina tio drömföretag och sedan följa dessa. Gå dessutom med i grupper inom din bransch, så som ”Unga jurister”, eftersom vi rekryterare söker där också.

Läs också: Så lyckas blivande bolagsjurister med sitt cv

Hur ska man tänka kring kontakter?
– Ha så många som möjligt, men enbart de som är relevanta för just dig. Det kan handla om kunder, studie­kamrater, lärare, kollegor, leverantörer, revisorer eller jurister. Alla som kan ha en positiv uppfattning om dig som person. Var proaktiv!

Fler knep?
– Var inte så svensk. Lyft fram vad du har gjort och vad du har lyckats med: ”Jag gjorde detta för att ...”. Berätta om något du var del av: ”Jag var med och implementerade ...”. ”Under min tid på xxx ökade vi omsättningen med ...”.

Läs också: Quiet quitting - omtvistad ny trend i yrkeslivet

Så bygger du upp din profil på Linkedin

  1. Erfarenhet
    Sammanfatta din roll, dina insatser och dina kunskaper. Undvik att stapla upp allt som i ett cv. Utnyttja storytelling. Berätta en kortfattad och bra historia:
    1. Vad gör företaget ...
    2. Vilken är din roll ...
    3. Något coolt du gjort ...
    4. Dina styrkor ...
  2. Volontärarbete
    Nämn gärna om du utfört volontärarbete. Berätta om saker som betyder mycket för dig. På så vis spetsar du ditt professionella varumärke.
  3. Utmärkelser och hedersuppdrag
    Vässa profilen ytterligare genom att nämna utmärkelser som du eller ditt team har fått. 
  4. Grupper
    Det finns ett stort antal grupper du kan gå med i. Det ger dig ny kunskap, inspiration och möjlig­heten att enklare skapa kontakt med nya människor. Ha alla dina grupper ”synliga”. Då får du senaste nytt från andra i gruppen och ger även dem möjlighet att se dina inlägg. Följ personer du ser upp till eller som har inflytande i samhället.
  5. Rekommendationer
    Dina kontakter har möjlighet att bekräfta din kompetens genom att lämna rekommendationer på din sida. Be relevanta personer att ­rekommendera dig. Rekommendera någon annan först för att öka chansen att själv bli rekommenderad.
  6. Kärnkompetens
    Lista kärnkompetenser som du anser dig specialist på och inget annat. Microsoft Office, Excel och engelska är troligtvis kompetenser du redan förväntas bemästra. Välj i stället något som tillför värde och skapar nyfikenhet.