När det är dags för lönesamtal och lönerevision är det extremt viktigt att medarbetarna har tydliga lönekriterier, och att dessa inte kommer som en överraskning. Lönekriterierna ska vara en levande diskussion under hela året.

Fråga: Jag arbetar som chef på en privat lite mindre revisionsbyrå. Snart är det dags för lönerevision på vårt företag. Jag upplever att jag varje år får missnöjda medarbetare gällande deras löneökning, speciellt en anställd som faktiskt inte gör så bra arbete. Finns det något tips jag kan få från er?

Svar: Tack för din fråga. Det är svårt för oss att stötta dig gällande en medarbetare då vi ser att den medarbetaren också skulle kunna vara medlem hos oss. Dock svarar jag gärna generellt på hur vi ser på lönerevision och lönesamtal.

Kamilla RosendahlDels så tror vi att det är viktigt att lönerevisionen ska ses som en pågående process som är levande under hela året. Det ska knytas ihop med utvecklingssamtal, lönekriterier och verksamhetsplan.

När du har lönesamtalet ska lönen inte komma som en överraskning för dina medarbetare. Det är viktigt att man som företag har en tydlig tanke med lön och att man är tydlig mot dig som chef så att du vet hur organisationen tänker kring detta. Vi ser också att det är av stor vikt att lönekriterierna är kända så att alla medarbetare vet vad organisationen värdesätter och förväntar sig av ens prestation.

Man kan se märket som en vägledning i hur man kan tänka kring löneökningens marknadsvärde (dvs Industrifacken och Svensk näringslivs överenskommelse kring svenska arbetsmarknads generella löneökning). Dock tänker vi att lönen ska vara individuell och baseras på olika faktorer som exempelvis egen prestation, omvärld, marknad, kompetens och utbildning.

När du har samtalet är det viktigt att du kan vara transparent och presentera fakta och vara tydlig.

Vi tror det är viktigt att medarbetare förstår sin lönesättning utifrån företagets lönekriterier, förväntan och sin prestation. Tänk gärna på att ibland är det inte vad som sägs utan hur det sägs samt att avsätta ordentligt med tid och förbereda dig väl inför samtalet så att du kan svara på eventuella frågor som uppkommer. Det är trots allt viktigt att medarbetare förstår sin lönesättning även om hen kanske inte är helt nöjd.

Vill du läsa mer om hur Akavia ser på lön så kan du kika på vårt lönepolitiska program. Det hittar du på vår hemsida under Om Akavia/ Politiska program.

Det gäller självklart även dig som chef inför ditt eget lönesamtal. Det ska vara tydligt vad företaget vill se för ledarprofil, vad de värdesätter och hur du kan påverka din lön. Det är alltså ingen skillnad mellan om du är chef eller medarbetare.

Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Akavias chefrådgivning för ytterligare råd i samband med din chefstjänst.

Läs också: Vilka krav får ställas på mig som chef?

Läs också: Hur ska jag göra för att locka kompetenta medarbetare?

Läs också: Löneexperten om hur du bäst förbereder dig inför lönesamtalet

Så hanterar vi din medlemsfråga

Inskickade frågor till Akavias rådgivare/förhandlare redigeras och avidentifieras innan publicering i tidning och på webb. Det sker för att skydda dig som medlem och dina medlemsuppgifter.

Inga personliga frågor publiceras.

 

Kamilla Rosendahl, förhandlare / rådgivare på Akavia svarar på en medlemsfråga.

Kamilla Rosendahl är en av Akavias förhandlare / rådgivare.  Hon svarar också på medlemmarnas frågor i tidningen. Har du en fråga om dina möjligheter och utmaningar på din arbetsplats? Kontakta Akavias  rådgivning.