Kommunikatörer har en bra arbetsmarknad idag, men för att sticka ut kan det vara bra att nischa sig, enligt expertisen. Ett område som väntas komma stort är förändringsledning.

Christina Hammer.Alla har behov att spetsa sig digitalt. Men för kommunikatörer handlar det mer om skaffa sig en överblick och övergripande förståelse än att bli specialist. Kanalerna och algoritmerna förändras hela tiden, framhåller Christina Hammer, founding partner Hammer & Hanborg.

Det riktigt stora som kommunikatörerna bör satsa på är just förändringsledning, anser hon.

Läs också: Framtidens kompetens för kommunikatörer

Jag ser det som en möjlighet för dem och utveckling av kommunikatörsyrket att jobba med förändringsledning. Samhället förändras hela tiden och den resan har bara börjat.

De skulle kunna vara mer delaktiga i förändringsprojekt, i att få människor med sig och i att få dem att ändra mindset, för det kommer behövas, understryker hon.

Vi behöver fundera på hur människor fungerar i en föränderlig värld, vad som är jobbigt för oss etcetera och ha en annan beredskap för det. Utbildning i mänskligt beteende skulle vara bra.

Enligt Ebba Stragne, partner på Bohmans Nätverk och rekryteringskonsult med inriktning på PR och kommunikation, är arbetsmarknaden riktigt stark just nu för kommunikatörer. 

Ebba Stragne.Vi upplever att många företag har ett uppdämt behov, särskilt från i somras, främst för nya roller där de tidigare köpt in tjänster eller hyrt in konsulter men nu insett hur viktig rollen är. 

Vid sidan om förändringsledning/-kommunikation är det stor efterfrågan på kompetens inom hållbarhetsområdet och internkommunikation, framhåller hon.

 

Man har insett att internkommunikation är minst lika viktigt som extern kommunikation. Det är en nisch där man gärna rör sig mot kulturen och HR. Jag upplever att många vill hit nu och att den mixen av kompetens efterfrågas. Tyvärr vill många företag som rekryterar fortfarande ha en bred profil, framhåller Kristin Olofsson, rekryteringsspecialist på Randstad.  

Läs också: Kommunikatör - tips på läsning och lyssning för att kompetensutveckla dig på egen hand

Hammer & Hanborg släppte nyligen sin senaste version av boken Framtidens professionella liv där de presenterar resultaten av sin undersökning Nordic Executive Survey 2021 - Att leda i och ur kris, där 350 nordiska ledare svarat på pandemins effekter på deras ledarskap.

Utmärkande för framgångsrika ledare är att de varit närvarande. Pandemin har visat att det behövs ledare som är nära, stöttar och får medarbetarna gör sitt bästa. Det är också en kompetens som alla, även kommunikatörer, behöver utveckla, slår Christina Hammer fast. 

Digitalt gäller det att förstå kunderna och deras beteende.  

Kommunikationen ska ju också bidra till affären. Mätning och analys har blivit superviktigt, för att se att det man gör verkligen får resultat, liksom SEO och att ha koll på mottagaren. 

Som kommunikatör kan du inte lära dig alla verktyg, det finns för många. Men du måste ha koll på hur du når människor, hur pandemin förändrat oss på olika sätt, ha en övergripande förståelse för förändringarna i samhället, anpassa kommunikationen efter det, vara nyfiken och våga testa, säger Christina Hammer. 

En vanlig miss bland företagen som rekryterar är att de vill ha en bred profil, många tänker att man ska kunna både PR och renodlad kommunikation i kombination med digitala färdigheter. I många annonser ser vi att man efterlyser för mycket. Men bara SEO är ett heltidsjobb i sig, understryker hon.   

Som kandidat är det bra att spetsa sig, även om mindre företag kan behöva generalister.

Läs också: Kommunikatör - så skriver du ett bra cv och bevisar din kompetens

Det bästa sättet att få en ny roll är att gräva där man står, tipsar Ebba Stragne.

Om du har ett jobb försök lägg till ny kompetens, gå en kurs, led ett projekt eller var med i ett. Vill du börja jobba med internkommunikation, börja med något konkret som att till exempel ta fram en medarbetarenkät.

Har du erfarenhet av såväl hållbarhet som internkommunikation och kriskommunikation i någon form är det ett stort plus. Har du erfarenhet av alla tre är du riktigt attraktiv.     

Den stora utmaningen är när arbetsgivaren vill samla all kommunikationskompetens i en roll.

Det är mycket bättre om det finns möjlighet att ha olika roller inom företaget.  Digital kompetens har blivit en hygienfaktor, understryker Ebba Stragne.

Det är nästan inget som behöver lyftas, men det är en förutsättning att du är nyfiken på nya digitala verktyg, har inställningen att allt går att lära sig och lätt för att förstå.     

Kristin Olofsson.Hela marknaden överlag har gått mot att bli mer digital, men kanske speciellt inom PR och och kommunikation, konstaterar Kristin OIofsson.  

Tänk på att få med din digitala kompetens om du vill vässa ditt cv. Jag tror det är väldigt viktigt att du håller dig uppdaterad då allt händer så snabbt. Nyhetsbevaka och håll koll, råder hon. 

Att kunna mäta och analysera KPI:er och förstå hur systemen fungerar för att bäst nå ut med marknadsföringen och kommunikationen är absolut nödvändigt, poängterar Kristin Olofsson. 

Alla söker information om företaget via nätet. Det gör även kunskaper inom employer branding guld värda. Det är jättebra att kunna systemen som jobbar mot exempelvis sociala medier och mejlutskick och förstå tekniken för hur du bäst schemalägger och mäter aktiviteter, säger hon. Digitalt är det stor brist på contentspecialister, konstaterar Christina Hammer.

Läs också: Så bygger du ditt personliga varumärke

Under senaste åren har det blivit viktigare att tänka på målgruppen, att anpassa olika kanaler och mäta resultatet av det som kommuniceras. 

Grundkunskaperna finns hos kommunikatörerna, men omvärlden har förändrats. Det är den viktiga insikten och det måste de anpassa sig till, understryker Christina Hammer. 

De som kan kommunikation måste förstå kommunikationen i relation till de snabba förändringarna, olika kanaler och att människor tar till sig budskap på andra sätt. De måste bli lite snabbare, göra lite fel och lära sig under resans gång, avslutar hon.  

Dessa kompetenser krävs

  • Kunskap om rörligt/video. Kunna göra enklare produkter själva
  • Kunskap om analys och uppföljning
  • Förståelse för hur kommunikationen bidrar till affärsnyttan
  • Skriva och anpassa efter olika kanaler och målgrupper
  • Nyfikenhet på nya digitala möjligheter
  • Förändringsledning/-kommunikation

Källa: Christina Hammer, founding partner, Hammer & Hanborg

Krav på bra content

Content är en egen nisch, understryker Ebba Stragne.

Det är mer en specialistroll, som vissa företag är väldigt duktiga på, men där andra har mycket att lära. Det gäller att hitta rätt tonalitet, att skapa interaktivitet och inte bara bli en megafon för att väcka och hålla intresset vid liv. Det bästa är om man kan ha någon eller några på företaget som verkligen äger sociala medier, säger hon.    

 

Så ökar du din kompetens

  • Gå en kurs eller gå på seminarier
  • Läs böcker inom området
  • Ta kontakt med kunniga personer i området - nätverka
  • Gräv där du står och utveckla din roll mot till exem hållbarhet och jobba dig vidare därifrån 

 

Så ror du hem en tjänst

Ebba Stragne är partner på Bohmans Nätverk och rekryteringskonsult med inriktning inom PR och kommunikation. Här är hennes  bästa tips för att få jobbet:

  • Fundera på om tjänsten känns rolig och rätt för dig, så tidigt som möjligt i processen 
  • Fundera på varför just du ska ha jobbet och hitta argument för det
  • Berätta om dig själv på ett relevant sätt utan att vara långrandig
  • Berätta om dig själv tydligt och spännande, så att du är intressant att lyssna på  
  • Berätta vad du kan bidra med - utan att varken över- eller underdriva
  • Var ärlig med dina eventuella svagheter eller brister i rollen - det inger trovärdighet och lönar sig i längden
  • Ska du göra case eller tester i processen: se till att försöka vara utvilad, ostörd och gör ditt allra bästa. Vi har alltid med case och tester i processerna, det är en viktig del