Akavia Aspekt

Social kompetens krävs för karriär - detta kan du göra

Publicerad

Social förmåga kan vara helt avgörande för din karriär, inte minst vid distansarbete. Men glöm att det mest skulle handla om att vara extrovert. Här får du experttipsen.

Social kompetens behövs för att jobbet ska fungera, berättar Nicolas Jacquemot, kommunikationsexpert, doktor i management och aktuell med handboken Vässa din sociala kompetens (Norstedts).    

– Känslan av gemenskap och samhörighet är viktig. Om jobbrelationerna är dåliga påverkar det både prestationerna och välbefinnandet i arbetsgruppen, säger han.

– Samtidigt upplever varannan medarbetare att de har en energitjuv på jobbet.

I sin forskning har han funnit fem egenskaper som vi önskar oss av varandra. Det är samarbetsförmåga, omtänksamhet, engagemang, flexibilitet och en positiv attityd.

– Utveckla dessa sidor! Att ta jobbet på allvar visar att du är engagerad. Flexibilitet handlar om att rycka in där det behövs. En trevlig attityd får dina kollegor att må bra. Positiva känslor smittar av sig på samma sätt som negativa, framhåller han.

Social kompetens inte detsamma som extrovert

Social kompetens handlar om att kunna kommunicera, läsa av känslostämningar, förstå specifika situationer och funka med olika personer, enligt Nicolas Jacquemot.

– Ofta har vi ju valt själva jobbet och fått kollegorna ”på köpet”. Det innebär att man behöver kunna anpassa sig, men också att veta hur man gör sin röst hörd.

Däremot är det en myt att social kompetens mest skulle handla om att vara extrovert, enligt Nicolas.

– Viktigast är att vara intresserad av andra och att få personer omkring sig att må bra. Introverta är ofta duktiga på att lyssna in, analysera och känna av situationen innan de pratar och agerar.

 

Bli en baddare på småprat

Social taktkänsla är alltså viktigt, men vilken framtoning man har beror ofta på den egna personligheten. Är man blyg och ogärna tar plats gäller det att våga börja göra det i diskussioner. Vill man bli bättre på föredrag kan man börja i mindre grupper och sedan gå över till större. En del, som Nicolas Jacquemot, har haft turen att lära sig av en chef eller äldre kollega.

– I början av min karriär som PR-konsult träffade jag ofta kunder tillsammans med äldre kollegor som lät mig ta presentationen och trädde in om det behövdes. Det gav mig modet att ständigt pusha mig själv och våga lite mer nästa gång.

Det gäller också att träna på att säga nej, framhåller han.

– Att kunna sätta gränser och säga ifrån kan vara jobbigt, men det ger faktiskt respekt i långa loppet.

En del tycker det är jobbigt att småprata, men det kan man också öva på.
– Tipset är att inte vara rädd för att prata om vardagliga saker. Det kan vara vädret, fritidsintressen eller semestern. Häng med i nyheter och aktuella händelser, då har du ofta samtalsämnen på lager.

Känns det ändå jobbigt att prata så tipsar Nicolas om att fokusera på att lyssna istället. Duktiga lyssnare uppfattas ofta som goda kommunikatörer, samtidigt som det inte skapar så stora prestationskrav.

Var inkluderande i möten

Möten är ett annat sammanhang där den sociala kompetensen brukar sättas på prov. Det gäller både fysiska och digitala. Den som är alltför framåt kan behöva lära sig att ta ett steg tillbaka.

– Att vissa inte tar plats betyder inte att de inte har något viktigt att säga. Var inkluderande. Be andra om deras idéer, tankar och feedback.

Nicolas tipsar också om att alltid ha en mötesledare som ser till att det finns en agenda, fördelar ordet och att tider hålls.

– Är du mötesledare, gå gärna ”laget runt” i början eller slutet av varje möte. Då säkerställer ni att ingen hamnar utanför, avslutar Nicolas.