I slutet av en arbetsintervju brukar den som leder intervjun, en chef eller en rekryterare, informera om när du kan förväntas få en återkoppling. Om inte, bör du själv ställa frågan, konstaterar Rebecca Hallberg, Candidate Experience & Talent Attraction Specialist på rekryterings- och interimsbyrån TNG, som specialiserar sig på fördomsfri rekrytering.

Rebecca Hallberg– Det är ett gemensamt ansvar att se till att det finns en plan för vad som är nästa steg. Jag vet att det fortfarande förekommer att en kandidat får höra något i stil med ”Om du inte hör något efter två veckor så har vi gått vidare med andra kandidater” – vilket jag dock inte tycker är ett schysst arbetssätt, säger hon.

I ett sådant läge rekommenderar hon att du kollar om det är okej att du istället hör av dig om två veckor och kollar hur det går. Eller fråga om företaget har en realtidsåterkoppling av processen som du själv kan följa. Till exempel arbetar TNG med detta, vilket enligt Rebecca Hallberg uppskattas av de sökande som själva kan se var de befinner sig steg för steg.

Läs också: Introverta chefer inte lika intresserade av status

När arbetsintervjun sedan är över är det första du bör göra att utvärdera hur det har gått; vad som gick bra och vad som gick mindre bra.

– Det är mycket värdefullt att reflektera över både själva intervjun och hur du lyckades få fram det du ville. Kanske var det någon speciell fråga som du tyckte var extra svår att svara på, och då är det bra att tänka igenom hur du skulle ha kunnat svara på ett bättre sätt. 

Läs också: Satsa på SQ och bli en vinnare

Samla på dig bra exempel på ditt uppträdande

– Likaså bör du samla på dig goda exempel. Vad gick riktigt bra under intervjun - och kan du använda dig av detta igen? Många gånger fastnar vi i det negativa men man lär sig också av goda erfarenheter.

Rebecca Hallberg berättar att en del frågor i den kompetensbaserade metod som de använder i rekryteringar kan upplevas som krävande av någon som inte har stött på den tidigare.

– Men det är en ganska etablerad frågeteknik, så därför är det bra att fundera över hur du kunde ha gjort bättre och gärna även ta reda på mer om metoden så att du förstår vad det är en rekryterare är ute efter.

Läs också: Självledarskap har positiv effekt på välmåendet

Återkoppla bara jobbintervjun om du verkligen har något att säga

Först därefter är det dags att följa upp arbetsintervjun. Rebecca Hallberg konstaterar att man förr ofta gav rådet att det alltid är bra att höra av sig, men det tycker hon inte stämmer riktigt. 

– Om du ska ta kontakt så ska du ha något säga; det är ingen bra idé att återkoppla bara för sakens skull. Tyckte du verkligen att det var ett trevligt möte så kan du skriva det, men passa dig för att låta för smörig. 

Och det är mejl – eller möjligen sms – som gäller för en sådan återkoppling. Undvik att ringa, eftersom chefer och rekryterare ofta är svåra att nå, så med ett mejl får du troligen svar snabbare.

– Det är också att fullt förståeligt om du kommer på saker som du har glömt säga eller fråga, för det är många som upplever intervjun som en pressad situation. Då kan du absolut höra av dig, men tänk på att det ska vara relevant.

Det gäller även om du känner att intervjun gick dåligt, till exempel för att du tyckte att chefen pratade för mycket och gav dig för lite utrymme.

– Då kan skriva att ”jag tycker inte att jag fick fram det här”, men var noga med att hålla en trevlig ton även om du känner dig besviken. 

Rebecca Hallberg berättar att hon själv som regel brukar tycka att det är positivt att en kandidat tar kontakt efter en intervju.

– Ett sådant initiativ pekar på att kandidaten är seriös och verkligt intresserad. Men det gäller att det sker på ett ödmjukt sätt, och återigen: ett nyckelord är ”relevans”. 

Läs också: Ställ rätt frågor på jobbintervjun

Hon påpekar samtidigt att de inte premierar att en kandidat är trevlig; just det kommer inte att vara avgörande för om du kommer till nästa steg i processen eller ej.

– Och det motsatta gäller förstås också: du kan mycket väl går vidare även om du inte hör av dig, speciellt om vi har kommit överens om att jag ska höra av mig inom en viss period.

Om du får ett annat jobberbjudande ska du höra av dig

Men det finns ett tillfälle när det är viktigt att du kontaktar den som ansvarar för rekryteringen, oavsett vad ni kommit överens om, nämligen om du får ett annat jobberbjudande medan processen pågår.

– Det är naturligt att man som jobbsökande är med i flera rekryteringar parallellt. Om du skulle tacka ja till ett annat jobb så vill vi veta det så fort som möjligt, så att vi istället kan ge andra kandidater chansen. Du kan också höra av dig om du fått ett erbjudande som du ännu inte svarat på; om du fortfarande är intresserad av det jobb som du sökt genom oss kanske vi i det läget kan berätta mer om hur vi ligger till i processen.

Skulle du få ett besked om att det jobb du sökt gått till en annan kandidat så är det fullt rimligt att skicka ett mejl och fråga varför du valdes bort. Det gäller särskilt dig som varit på intervju och kommit längre i rekryteringsprocessen.

– Det kan du förstås ha nytta av inför en kommande rekrytering, men ställ bara frågan om du verkligen är mottaglig för svaret. Du kan också formulera frågan som exempelvis ”Har ni tips på hur jag kan prestera bättre?”. Även här rekommenderar jag ett mejl framför samtal. Då kan personen lättare ta sig tid att gå igenom din ansökan igen och ge ett tydligare besked än vad hen kan få fram på stående fot, säger Rebecca Hallberg.

Läs också: Tips - så säljer du in dig på tre minuter

Nio bästa tipsen för att följa upp jobbintervjun

  1. Kolla vad som gäller. Redan under intervjun bör du se till att få koll på när nästa steg tas, till exempel om rekryteraren ska återkomma inom två veckor. Det är viktigt att känna till tidplanen. 
  2. Utvärdera – hur gick det på intervjun? Fundera över din egen insats medan du har intervjun färsk i minnet. Vad gick bra? Vad hade du kunnat göra bättre? Och hur kan du göra så att det går bättre vid en annan intervju?
  3. Hör av dig via mejl. Om du sedan ska göra någon form av återkoppling så bör du skicka ett mejl, eller möjligen ett sms. Då kan mottagaren ta hand om det när det passar.
  4. Ett nyckelord: relevans. Det kan vara helt okej att skicka ett mejl senare samma dag, eller dagen efter, och tacka för intervjun. Men var noga med att det inte låter falskt eller för smörigt. Hänvisa gärna till vad det var som du uppskattade. 
  5. Komplettera det du sade. Det är inte ovanligt att i efterhand komma på sådant som man skulle velat säga, och då kan du berätta om det. Var kortfattad och tydlig, och tänk på: hör bara av dig om du har något som är relevant för processen.
  6. Våga fråga. Det kan också mycket väl dyka upp frågor i huvudet en stund efter en intervju. Återigen är relevans ett nyckelord: om det är något som på allvar kan påverka din bedömning av tjänsten eller företag så kan du ställa frågorna i ett mejl. Men undvik alltid ”onödiga” frågor.
  7. Fått annat erbjudande? Berätta om det! Om du får erbjudande om ett annat jobb som du är intresserad av efter intervjun ska du direkt höra av dig om det. 
  8. Vid avslag – kolla varför. Om du den här gången inte får det jobb du sökt kan du skicka ett mejl och fråga vad du kunde ha gjort bättre. Var noga med att hålla en trevlig ton.
  9. Avstå från att höra av dig. Det är inte nödvändigt att återkoppla efter en arbetsintervju om ni har kommit överens om att det är den rekryteringsansvariga som ska ta nästa steg. Har du inget relevant att säga eller fråga – hör inte av dig.