Aspekt

Råd och Tips

Ny professur om familjeföretagande

Publicerad

Handelshögskolan i Stockholm inrättar en ny professur i entreprenörskap och familjeföretagande. ”Familjeföretag bidrar till innovation och utveckling, och förtjänar mer akademisk uppmärksamhet” anser den nya professorn.

Den nyinrättade professuren knyts till ett nytt forskningscentrum som ska fokusera på tre sammanlänkade områden relaterade till familjeföretagande i Norden: innovation och entreprenörskap, ägande och styrning, samt filantropi och så kallade påverkansinvesteringar, meddelar Handelshögskolan i Stockholm.

Till professor i entreprenörskap och familjeföretagande har Mattias Nordqvist utsetts. Han kom till Handelshögskolan 2019, efter att ha varit chef för forskarutbildningen vid Jönköping International Business School, där han även ledde Center for Family Entrepreneurship and Ownership. Hans erfarenhet av forskningsfältet sträcker sig längre tillbaka och han har tidigare varit chef för Global STEP Project on Family Enterprising samt gästprofessor vid Babson College (USA) och Bocconi (Italien).

Mattias Nordqvist  Foto: Pressbild– Familjeföretag är den vanligast förekommande formen av företagsorganisation i världen, säger Mattias Nordqvist. Detta är särskilt påtagligt i Sverige och våra nordiska grannländer, som är hemvist åt några av världens mest kända familjeägda varumärken. Men trots att dessa företag bidrar enormt till entreprenörskap, innovation och utvecklingen av samhället, är det tydligt att de förtjänar mer uppmärksamhet i den akademiska världen. Jag är därför väldigt glad över att Handelshögskolan nu etablerar ett nytt forskningscenter inom detta område, och är väldigt hedrad över att ha blivit tilldelad denna professur.

Handelshögskolans rektor Lars Strannegård är tacksam över den donation från SEB som finansierar satsningen.

– Vi är väldigt tacksamma för SEB:s sponsorskap av den nya professuren i entreprenörskap och familjeföretagande och dess stöd i att delfinansiera och lägga grunden för vårt nya center med fokus på familjeföretagande i Norden.

Handelshögskolan i Stockholm har en lång tradition av samarbeten med framgångsrika företagsfamiljer, som Wallenberg, Ax:son Johnson, Bonnier och Persson. Ett ökat fokus på entreprenörer och familjeföretag är därför rotat i skolans tradition, menar Lars Strannegård, som räknar med att fler sponsorer ska bidra till att säkra det nya centrets framtida finansiering.

 

 

Publicerad