Tobias Johansson-Berg, professor i företagsekonomi, redovisning och styrning vid Mälardalens universitet, har tillsammans med kollegor undersökt vad som gör att nyanställda revisionsstudenter vill stanna kvar på en revisionsbyrå eller inte.

– Revisor är ett expertyrke. Det krävs tekniska färdigheter, till exempel kunskaper i externredovisning, bokföring, skattelagstiftning och generell affärskunskap, men även sociala kunskaper, det vill säga att kunna kommunicera med klienter, ta människor på ett bra sätt och göra sin revision förstådd och begriplig, säger Tobias Johansson-Berg.

– Studier visar att de som blir chefer framför allt är de som har goda sociala färdigheter, som kan ta folk, skaffa kunder och liknande.

Bli medlem i Akavia

Akavia är förbundet för dig som är akademiker. Genom oss får du råd och stöd genom hela arbetslivet. Akavia ger dig full utväxling på din karriär. Läs mer om vad du får som medlem.

En av forskarnas grundhypoteser var att de som söker sig till en revisionsbyrå för en kommande revisorskarriär i allmänhet har med sig en ekonomexamen och har lärt sig externredovisning, dubbel bokföring och liknande.

– Byråerna försöker på anställningsintervjuerna identifiera komplementära färdigheter såsom att hålla deadlines, kunna ta folk och vara ett framtida ledarskapsämne.

Tobias Johansson Berg– Problemet är bara att under de första åren på en revisionsbyrå har du inte speciellt stor nytta av dina mjuka färdigheter. Du arbetar inte med att sälja uppdrag, leda team, utveckla verksamheten i ett socialt sammanhang eller liknande. Du ska framför allt lära dig och vidareutveckla tekniska färdigheter. Vår hypotes var att de som anställdes utifrån sina mjuka färdigheter kommer att utveckla negativ attityd till att vilja fortsätta att arbeta med revision – en hypotes som senare åtminstone delvis bekräftades av forskarnas undersökning av attityder hos 500 personer som hösten 2019 anställdes på några av de större revisionsbyråerna.

280 svarade på frågor om vilken typ av kunskap som var i fokus när de anställdes, vad som värderades och testades, och vad det talades om på anställningsintervjun.

– Hårda färdigheter i bokföring, redovisning, skattelagstiftning med mera, kontra förmåga att kommunicera, hålla deadlines, vara ett ledarskapsämne eller liknande, säger Tobias Johansson-Berg.

Förmågorna värderades på en sjugradig skala. Medelvärdena för de tekniska färdigheterna var tre och för de sociala fem.

– De sökande upplevde alltså att det lades en större vikt vid deras sociala färdigheter än deras tekniska.

Ett år senare frågade forskarna samma personer hur troligt de anser att det är att de inom tre år arbetar med revision och hur troligt det att de fortfarande arbetar hos deras nuvarande arbetsgivare.

– De som upplevde att de blev anställda för sina mjuka färdigheter, och vid anställningen även fick intrycket av att mjuka färdigheter var viktiga för att jobba med revision, ansåg i betydligt lägre utsträckning det som troligt att de tre år senare arbetade med revision, eller var kvar på samma byrå, än de som ansåg att de anställdes på grund av sina hårda färdigheter i revision.

Vad bör byråerna göra?
– Många lever kvar i en värld där det står 20 personer och knackar på dörren till varje ledig tjänst och att det därför inte gör så mycket om många slutar, men så är det inte längre. Kanske ska de i framtiden rekrytera i två olika kohorter: tekniska färdigheter i en, och sociala i en annan.

Läs också: Ojämna villkor inom revision och rådgivning

Läs också: Larmet: Bristande kompetensutveckling på svenska företag

Läs också: Fyra sätt att behålla sin personal

Redovisning och rådgivning - ojämn bransch i kris

Revision- och rådgivningsbranschen kämpar med ojämna arbetsvillkor och kompetensbrist. Samtidigt som många av de som jobbar i branschen anser att de fått sitt drömjobb går andra på knäna. Följ med på Akavia Aspekts granskning av branschen.

Akavia Aspekts granskning publicerades i februari 2024.

Ojämna villkor inom revision och rådgivning

Revisionsbyrå med fokus på balans i livet

Hög arbetsbelastning inom revision gör att unga lämnar

Studie: Felaktiga förväntningar gör nyanställda revisorer negativa

Revisorsinspektionen: "Branschen behöver förändras"

FAR: Det gäller att hantera arbetstopparna inom revision och rådgivning

Medarbetaren i fokus på revisionsbyrån Atrakta